سرنوشت مبهم تروریست‌ها پس از آزادی نبل و الزهرا

سرنوشت مبهم تروریست‌ها پس از آزادی نبل و الزهرا
چهارشنبه 14 بهمن 1394 - 19:27

کنترل کامل ارتش سوریه بر حومه لاذقیه و ادامه عملیات آن در منطقه حومه حلب به ویژه نفوذ به کریدور تحت اشغال گروههای تروریست در شمال حلب، ضربه سهمگینی بر دولت ترکیه و سایر حامیان تروریست‌ها در سوریه وارد خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، کنترل کامل ارتش سوریه بر حومه لاذقیه و ادامه عملیات آن در منطقه حومه حلب به ویژه نفوذ به کریدور تحت اشغال تروریست ها در شمال حلب باعث قطع ارتباط حومه شمالی و جنوبی این شهر و زمینه سازی برای پاکسازی کامل آن از وجود عناصر مسلح خواهد شد؛ امری که ضربه سهمگینی بر دولت ترکیه و سایر حامیان تروریست ها در سوریه وارد خواهد کرد.

سایت روسیا الیوم نوشت: دور جدید عملیات نظامی ارتش سوریه در هفتم اکتبر گذشته و تنها یک هفته پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور آغاز شد و از همان زمان تمرکز ارتش سوریه بر مناطق حومه لاذقیه و حومه جنوب حلب یعنی مناطق تحت اشغال گروهک موسوم به جیش الفتح و حومه شرق حلب منطقه تحت اشغال گروه تروریستی داعش بود.

پیشروی های ارتش در حومه حلب باعث شد تا از چند هفته قبل عملیات خود در حومه شمالی حلب را آغاز نماید. کنترل ارتش سوریه بر شهرک های تحت محاصره نبل و الزهرا مهم ترین دستاورد ارتش سوریه خواهد بود که به احتمال زیاد در روزهای آینده به نتیجه خواهد رسید.

کنترل ارتش بر دو شهرک نبل و الزهرا نشان دهنده واقعیت وضعیت میدانی در حومه شمالی حلب و میزان عقب نشینی های گروههای مسلح است. کنترل ارتش بر این دو شهرک باعث تقویت روحیه و بهبود وضعیت نظامی ارتش خواهد شد و زمینه را برای داوطلب شدن هزاران جوان برای پیوستن به ارتش در انتقام از محاصره چند ساله این منطقه فراهم خواهد کرد. در نتیجه این امر به گسترش دامنه عملیات و پیشروی های ارتش در الین منطقه خواهد انجامید.

ناظران بر این باورند کنترل ارتش بر این دو شهرک، این امکان را به آنان می دهد تا حومه شمالی حلب را از حومه غربی متصل به شهر حلب جدا نموده و ارتباط یکی از دروازه های مرزی واقع در اعزاز را با منطقه واقع در خطی که اخیرا به کنترل درآورده است، قطع نماید.

حومه شمالی حلب به علت واقع شدن در همسایگی ترکیه از اهمیت ویژه ای برخوردار هستند و هنوز مشخص نیست واکنش ترکیه به عملیات پاکسازی این منطقه چه خواهد بود. حومه حلب پس از حومه لاذقیه دومین منطقه در شمال سوریه است که از گروه های مسلح پاکسازی می شود.

اما با بررسی روند درگیری های نظامی در حومه شمالی و تفاهم های بین المللی میان ترکیه و همپیمانان غربی اش و عملیات نظامی روسیه در سوریه که باعث تغییر کلی وضعیت درگیری ها در سوریه شده است، به نظر می رسد دولت ترکیه از این وضع کاملا نگران است و در عین حال هیچ انتخاب دیگری هم ندارد.

گروههای مسلح در چنین وضعیتی دچار سردرگمی هستند. از یک سو اقدام به تقویت نیروهایشان در حومه شمالی و جنوبی حلب می کنند. اما این عملیات به علت مسافت طولانی میان این دو منطقه و حضور نیروهای ارتش سوریه و داعش در منطقه شرق و یگان های دفاع مردمی کردها در منطقه غرب دشوار به نظر می رسد. از سوی دیگر تروریست ها به گزینه عقب نشینی به سوی پشت خط درگیری ها یعنی منطقه ادلب و تقویت حضورشان در این مناطق می اندیشند. اما این اقدام، تأثیر منفی بر آنها خواهد گذاشت. زیرا عملیات بزرگ پس از حلب در استان ادلب شروع خواهد شد.

ارتش شهر "الحاضر" واقع در حومه جنوبی حلب را که نقطه آغاز عملیات برای آزادسازی فرودگاه نظامی ابوظهور می باشد به کنترل خود درآورده است تا عملیات خود به سوی شهرک های "کفریا" و"الفوعه" در استان ادلب را به عنوان اهداف اصلی اش ادامه دهد.

کنترل ارتش بر منطقه خان طومان در حومه جنوبی حلب باعث محاصره گروههای مسلح و وادار کردن آنها به عقب نشینی تا منطقه پشت خط اصلی متصل کننده حلب و سراقب از جهت غربی و قطع مسیر اصلی امدادرسانی به گروههای مسلح و تأمین امنیت شهر حلب از ناحیه جنوب غرب خواهد شد. 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها