وضعیت القاعده در یمن پس از شکار سرکرده این گروه

جمعه 16 بهمن 1394 - 15:08

با وجود کشته شدن سرکرده ارشد القاعده در یمن، عناصر این گروه به گسترش مناطق تحت کنترل خود در جنوب این کشور ادامه می دهند.

خبرنگار شبکه العالم از یمن گزارش داد، گروه تروریستی القاعده شهر زنجبار و منطقه المحفد در استان ابین در جنوب شرقی یمن را به کنترل خود در آورد.

منابع رسانه ای یمن گفتند که عناصر مسلح پرچم های خود را بر فراز ساختمانهای دولتی در شهر زنجبار به اهتزاز درآوردند.

این امر ساعاتی بعد از کشته شدن یک سرکرده گروه القاعده به نام جلال بلعید در حمله یک فروند هوایی یک پهپاد صورت گرفت.

درحالی که ائتلاف متجاوزان به حملات خود علیه ملت یمن و ساختار زیربنایی این کشور از چندین ماه پیش ادامه می دهد، تحولات نظامی در یمن به طور پنهانی و درسایه بایکوت خبری و رسانه ای درجریان است.

آخرین تحولات امنیتی در منطقه ابین در جنوب یمن روی داد چرا که منابع محلی تایید کردند عناصر القاعده شهر زنجبار مرکز این استان را –ساعاتی بعد از کشته شدن سرکرده القاعده به نام جلال بلعید المرقشی مشهور به ابوحمزه الزنجباری در حمله هوایی پهپاد آمریکایی به خودروی وی- به کنترل خود در آوردند.

این منابع همچنین از کنترل القاعده بر منطقه المحفد در ابین بدون درگیری خبر دادند. عناصر مسلح القاعده در منطقه مستقر و مراکز ایست وبازرسی ایجاد و برای شهروندان محدودیت اعمال کردند.

به گفته این منابع، کنترل گروه القاعده بر تعدادی از مواضع صورت گرفت که عناصر موسوم به مقاومت جنوب در آن متمرکز بودند.

گروه القاعده چند روز پیش منطقه عزان در استان شبوه را بدون هرگونه درگیری با مقاومت جنوب که در این منطقه مستقر بودند، به کنترل درآورد که این امر عرصه را به روی تحولات مهمی در  صحنه یمن باز می کند.

به نظر می رسد که القاعده اندک اندک در مناطق دیگر یمن گسترش می یابد؛ همانطور که در حضرموت روی داد و آنها شهر المکلا مرکز این استان را درماه آوریل گذشته یعنی در اولین هفته از آغاز تجاوز ارتش سعودی به یمن، به کنترل خود در آوردند.

علنی بودن مقرهای القاعده از جمله مقرهای فرماندهی و در صدر آن کاخ ریاست جمهوری که خالد باطرفی سرکرده ارشد القاعده در آن اقامت دارد، از شاخصه های این منطقه است.

گروه القاعده با ورود به شهر المکلا توانست تاسیسات حیاتی از جمله بندر این شهر و نیز شرکت های نفتی را به کنترل خود در آورده و درنتیجه میلیون ها دلار به خزانه خود سرازیر کند تا عنصری تاثیر گذار به زیان جنبش حراک جنوبی شود. این در حالی است که ائتلاف متجاوزان تحت فرماندهی سعودی علیه یمن بر این تحولات سرپوش می گذارد و برای تماس با داعش و القاعده و تکفیری ها پلهای ارتباطی می زند.

پربیننده ترین خبرها