تهدید عراق برای مقابله به مثل با ترکیه

تهدید عراق برای مقابله به مثل با ترکیه
پنج‌شنبه 22 بهمن 1394 - 12:22

وزیر امور خارجه عراق اجبار عراقی ها به اخذ روادید پیش از ورود به ترکیه را اقدامی غیرمنتظره خواند، و اعلام کرد که دولت متبوعش می تواند در این زمینه مقابله به مثل کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سومریه نیوز روز پنجشنبه به نقل از بیانیه وزارت امور خارجه عراق گزارش داد : ابراهیم جعفری وزیر امور خارجه عراق در دیدار با فاروق قیماقچی سفیر ترکیه در بغداد مساله تجاوز ترکیه به خاک عراق را بررسی کرد . 
جعفری در این دیدار گفت: عراق پایبند به حفظ روابط خود با ترکیه و همکاری دوجانبه و افزایش سرمایه گذاری ها است، ولی نقض حاکمیت ارضی مساله ای غیرقبول و غیرقانونی  و مغایر با قانون بین الملل است .
جعفری خاطرنشان کرد: تجاوز زمینی ترکیه به عراق از مساله ای داخلی فراتر رفته و به مساله ای منطقه ای و بین المللی تبدیل شده است و کشورهای عربی و شورای امنیت سازمان ملل این تجاوز را محکوم کرده اند.
جعفری افزود: چند کشور برای میانجیگری بین عراق و ترکیه تلاش کردند ولی ما اعلام کردیم که بدون عقب نشینی نیروهای ترکیه از خاک عراق هیچ میانجیگری را نخواهیم پذیرفت.  
وزیر امور خارجه عراق اعلام کرد: عراق به کشوری متجاوز در منطقه تبدیل نخواهد شد و فقط به حفاظت از وحدت و دفاع از حاکمیتش خواهد پرداخت.
جعفری اظهار داشت: دولت آنکارا با اجبار عراقی ها به اخذ روادید پیش از ورود به ترکیه اقدامی غیرمنتظره انجام داده است که عراق می تواند مقابله به مثل کند زیرا ما از دولتمردان ترکیه انتشار داشتیم که اختلافات را کاهش دهند و به عراق نزدیک شوند ولی برخلاف انتظار ما رفتار می کنند .
قیماقچی نیز در این دیدار گفت: لزوم اخذ روادید از سفارت ترکیه در بغداد به معنای مخالفت دولت آنکارا با ورود اتباع عراقی به خاک ترکیه نیست.
قیماقچی افزود: تصمیم لزوم اخذ روادید به این علت اتخاذ شده است که ترکیه به گذرگاهی برای عبور مهاجران غیرقانونی به سوی اروپا تبدیل شده است .
سفیر ترکیه اعلام کرد : همه اتباع کشورهای جهان پیش از ورود به ترکیه باید روادید داشته باشند.
تانجو بیلگیچ سخنگوی وزارت امور خارجه ترکیه چندی پیش اعلام کرده بود، دولت ترکیه برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی تغییراتی جزئی  در نظام اعطای روادید به اتباع عراقی ایجاد کرده است .

214-8

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها