کردستان عراق، پیشنهاد العبادی را پذیرفت

کردستان عراق، پیشنهاد العبادی را پذیرفت
چهارشنبه 28 بهمن 1394 - 14:39

دولت محلی منطقۀ کردستان عراق اعلام کرد که پیشنهاد حیدر العبادی نخست وزیر این کشور مبنی بر تحویل نفتِ تولیدی کردستان به دولت فدرال در قبال پرداخت حقوق کارمندان را می پذیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سومریه نیوز، دولت محلی منطقه کردستان عراق، با اعلام این موضوع در بیانیه ای شمار کارمندان خود را یک میلیون و 400 هزار نفر اعلام کرد و هزینۀ لازم برای پرداخت حقوق این تعداد کارمند را 890 میلیارد دینار ارزیابی کرد که 336 میلیارد دینار از آن باید به نیروهای پیشمرگه پرداخت شود.

کردستان عراق تاکید کرد که در مقابل، حاضر است تمام نفتِ تولیدی خود را به دولت فدرال تحویل دهد.

دولت محلی کردستان عراق، همچنین بر اهمیت ادامه گفت وگو و اجرای تعهدات قانونی متقابل با دولت فدرال بر اساس منافع مشترک و تضمین اعتبارات قانونی و مالی از عایدات فدرال بر اساس قانون اساسی عراق، تاکید کرد.

حیدر العبادی نخست وزیر عراق، دوشنبه گذشته ضمن انتقاد از تصمیم مسؤولان منطقه کردستان برای برگزاری همه پرسی جهت اعلام استقلال، هشدار داد که پرداخت حقوق کارمندان منطقه کردستان، مشروط به تحویل عایداتِ فروش نفت کردستان است.

از سوی دیگر، وزارت منابع طبیعی در کردستان عراق، دیروز (سه شنبه) اعلام کرد که میزان صادرات نفتی "مستقل" کردستان عراق در نیمه دوم سال گذشته میلادی، بالغ بر 4 میلیارد دلار بود و در آن مدت، دولت محلی منطقه کردستان عراق، بیش از 100 میلیون بشکه نفت خام فروخت.

موضوع نفت و گاز، از موضوعات حل نشده میان دولت عراق و مسؤولان محلی منطقه کردستان به شمار می رود. دولت محلی کردستان عراق، از ابتدای ماه ژوئن گذشته اعلام کرده بود که نفت خود را به صورت مستقل، خواهد فروخت. در پی آن نیز، نیچروان بارزانی نخست وزیر دولت محلی کردستان عراق، دولت مرکزی را به امضای توافقنامه ای جدید میان بغداد و اربیل فراخواند.

205-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها