گزارش محرمانه اتحادیه اروپا درباره پناهجویان

گزارش محرمانه اتحادیه اروپا درباره پناهجویان
شنبه 1 اسفند 1394 - 09:49

سایت افشاگر ویکیلیکس از گزارش محرمانه اتحادیه اروپا درباره چگونگی جلوگیری از رسیدن پناهجویان به سواحل اروپا، پرده برداشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روسیا الیوم، در این گزارش که توسط یک دریابان ایتالیایی به نام انريكو كريديندينو تهیه شده، با ارائه شرح مفصلی از چگونگی تلاش پناهجویان برای رسیدن به سواحل اروپا، به حقیقت تخریب قایقهای حامل آنها اشاره شده است.
روزنامه "مسکوفسکی کومزومولتس" با اشاره به این گزارش تأکید کرد، در عملیات اتحادیه اروپا موسوم به عملیات "صوفیا" (نام یک نوزاد سومالیایی که در کشتی نجات آلمانی به دنیا آمد) که به هدف برای مبارزه با روند قاچاق پناهجویان به اروپا آغاز شد، 16 کشتی جنگی تابع این اتحادیه شرکت داشتند.
در این گزارش آمده است: این عملیات به منظور دستگیری 46 نفر که احتمال می رفت قاچاقچی انسان باشند و تخریب 67 قایق که قاچاقچیان برای حمل پناهجویان از آن استفاده می کردند، آغاز شد.
این دریابان ایتالیایی در گزارش خود می نویسد: با این عملیات مانع حرکت قاچاقچیان در آبهای بین المللی شدیم... اما همین که عملیات در آبهای دریای مدیترانه وارد مرحله سرنوشت ساز شد، قاچاقچیان وارد آبهای منطقه ای لیبی شدند.
در این گزارش خاطرنشان شده است که مهاجران خاورمیانه ای از سه مسیر برای رسیدن به اروپا استفاده کردند: مسیر غرب دریای مدیترانه تا اسپانیا، مسیر میانی از لیبی تا ایتالیا و مالت و مسیر شرقی – که بیشتر مورد توجه است- یعنی مسیر ترکیه تا یونان.
طبق آمار و اطلاعات آژانس "فرونتکس" (نهاد نظارت بر مرزهای اتحادیه اروپا) 929171 نفر از ژانویه 2015 تا دسامبر همان سال از هر سه مسیر برای رسیدن به کشورهای اروپایی استفاده کرده اند. از این میان، 83 درصد از مسیر شرقی و 16 درصد از مسیر لیبی استفاده کرده اند. اتحادیه اروپا سودی را که قاچاقچیان در این مدت از محل قاچاق پناهجویان به جیب زده اند بین 250 تا 300 میلیون یورو برآورد کرده است.
قاچاقچیان لیبیایی از قایقهای چوبی برای حمل پناهجویان استفاده کرده اند. در حالی که در مسیر شرقی عموما از قایقهای کائوچویی استفاده شده است.
در این گزارش آمده است: قایقهای چوبی بزرگتر هستند و امنیت بیشتری دارند و قاچاقچیان این قایقها را از ماهیگیران لیبیایی و تونسی و مصری خریداری کرده اند در حالی که قایقهای کائوچویی، چینی هستند.
قاچاقچیان، پناهجویان را از طریق شبکه های ارتباطات اجتماعی و دفاتر شرکتهای گردشگری پیدا می کنند. کما اینکه همانطور که در این گزارش آمده است، مهاجران قبل از شروع حرکت به سمت اروپا در خانه های خاصی نزدیک ساحل اسکان داده می شوند. آنها در این بخش از سفر به گروههای متعدد تقسیم شده و کارتهایی (به اسم بلیط) به منظور تنظیم عملیات حمل و نقل در اختیار آنها قرار می گیرد، بدون اینکه اشاره ای به بهای این بلیطها شده باشد.
در این گزارش آمده است که قایقهای حامل مهاجران نهایتا تا اواسط تابستان راه می افتادند. در هر قایق حداقل دو نفر آشنا به چگونگی استفاده از سامانهٔ موقعیت‌یابی جهانی (جی‌پی‌اس) و ارسال امواج برای کمک خواستن در مواقع لزوم، حضور داشتند. با این حال مقدار آب آشامیدنی و مواد غذایی در قایقها محدود بود. لذا اغلب مهاجران به محض ورود به سواحل اروپایی نیازمند کمکهای پزشکی بودند.
این دریابان ایتالیایی در گزارش خود با اشاره به نتایج عملیات "صوفیا" بر ضرورت آغاز مرحله دوم مبارزه با عملیات قاچاق انسان در آبهای منطقه ای لیبی تأکید می کند. وی موانع سیاسی و قانونی را مانع این امر می داند از جمله این موانع، وی به ضرورت توجیهات قانونی لازم برای فعالیت در آبهای منطقه ای لیبی و محاکمه قاچاقچیان پس از بازداشت آنها اشاره می کند.
انريكو كريديندينو، دریابان ایتالیایی در ادامه می گوید: مسئله مهم تعیین یک واسطه بین اتحادیه اروپا و حکومت لیبی به منظور هماهنگی بین دو طرف برای مبارزه با قاچاقچیان است. مخصوصا که لیبی پس از سرنگونی نظام قذافی دستخوش هرج و مرج و درگیری های مسلحانه شده است. اکنون دو دولت یکی در طرابلس و دیگری در طبرق در این کشور حکومت می کنند. کما اینکه عدم وجود نهادهای رسمی و فعالیت گروههای مسلح در شمال این کشور، دست اتحادیه اروپا را برای مبارزه با پدیده مهاجرت و پناهجویی بسته است.
این دریابان ایتالیایی در پایان گزارش محرمانه خود می گوید: ما پیشروی خوبی در این عملیات داشتیم و توانستیم قاچاقچیان را از آبهای بین المللی دور کنیم. و نهایتا تا 31 دسامبر 2015 46 قاچاقچی دستگیر شده و 67 قایق مورد استفاده در قاچاق پناهجویان نابود شد. با این حال آغاز مرحله دوم مستلزم موافقت دولت وفاق ملی در لیبی است.

208 -8

پربیننده ترین خبرها