عربستان:لبنان باید بیشتر هوای ما را داشته باشد!

عربستان:لبنان باید بیشتر هوای ما را داشته باشد!
دوشنبه 3 اسفند 1394 - 14:13

چند روز پس از اعلام توقف کمک مالی عربستان به ارتش لبنان، رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی گفت: لبنان باید هر چه بیشتر از عربستان حمایت کند؛ رفتار دولت لبنان، در حد دوستی میان دو کشور نیست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، شاهزاده "ترکی الفیصل" در گفت وگو با سی.ان.ان در خصوص روابط عربستان و لبنان گفت: فکر می کنم رفتار دولت لبنان، به ویژه در مسائلی که بر روابط این کشور با عربستان تاثیرگذار است، در حد دوستی میان دو کشور نیست.

وی افزود: به عنوان مثال، در اجلاس اتحادیه عرب، لبنان از دایرۀ اجماع کشورهای عربی خارج ماند.

الفیصل از این که لبنان در حمایت از عربستان علیه ایران موضع گیری نکرد ابراز ناخرسندی کرد.

رئیس سابقِ سازمان اطلاعات عربستان سپس درخواست کرد از هر وسیلۀ ممکن برای متوقف کردن عملیات ارتش سوریه استفاده شود .

وی درباره میزان آمادگی عربستان برای اعزام نیروهای زمینی به سوریه گفت: اگر برای توفیق یافتن این موضوع، کسی با ما هم پیمان شود، آمادگی داریم که به این منظور سربازانی اعزام کنیم؛ در حال حاضر در زمینه عملیات هوایی هم پیمان داریم و برای اجرایی کردن این امر، به یک گام بیشتر نیازمندیم.

الفیصل در پاسخ به سئوالی دربارۀ رزمایش "رعد شمال" که در چارچوب آماده سازی های عربستان جهت دخالت نظامی در سوریه صورت می گیرد، اظهار داشت: امیدواریم همین طور باشد؛ پیش از ورود به هر کاری باید میزان توانمندی در آن کار را سنجید. من امیدوارم که این رزمایش، عرصه ای نه تنها برای سنجش توانمندی عربستان، که برای سنجش دیگر کشورهای شرکت کننده نیز باشد، چرا که در این رزمایش، 20 کشور دیگر نیز شرکت دارند؛ امیدوارم که در خصوص چگونگی سازمان دهی به تاکتیک ها، اتفاق نظر صورت گیرد.

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان درخصوص برگزاری این رزمایش تحت فرماندهی وزیری دفاع جوانِ عربستان نیز گفت: پادشاه تصمیم گرفت که عربستان در دفاع از منافع خود، نه تنها در منطقه، بلکه در مناطق مجاور نیز پویاتر و بانشاط تر باشد. ابزار دفاع از منافعمان را در اختیار داریم و از این ابزار استفاده خواهیم کرد و برای تامین این وسایل، از دوستانمان در سراسر جهان، کمک خواهیم گرفت.

حزب الله در واکنش به اقدام عربستان در توقف حمایت مالی از ارتش و دیگر نهادهای امنیتی لبنان، اعلام کرده است که عربستان سعودی با این کار ثابت کرد که از تروریسم حمایت می کند. و بار دیگر نشان داد که ادعایش در مبارزه با تروریسم واهی است.

حزب الله تأکید کرد: همه جهانیان به ویژه مردم لبنان و مؤسسات مالی داخلی و جهانی به خوبی می دانند که عربستان سعودی به علت هزینه های کلان تجاوز ظالمانه اش به یمن و توطئه کاهش جهانی قیمت نفت که خودش در این توطئه دست دارد ، از بحران مالی شدید رنج می برد. بحران مالی شدید عربستان باعث شده است که آل سعود سیاست ریاضت اقتصادی بی سابقه ای را درپیش بگیرد و به بسیاری از تعهدات مالی خود در قبال بسیاری از شرکت های داخلی و جهانی پایبند نباشد و بسیاری از قراردادها و توافقنامه هایش را متوقف کند و در همین راستا تصمیم گرفته است که از تأمین هزینه قراردادهای تسلیح ارتش لبنان خودداری کند.

205-8

پربیننده ترین خبرها