دعوت شیخ الازهر برای تقریب میان اهل سنت و شیعیان

دعوت شیخ الازهر برای تقریب میان اهل سنت و شیعیان
دوشنبه 3 اسفند 1394 - 20:56

العالم ـ شیخ الازهر گفت: شیعیان و اهل سنت دو بال اسلام هستند و تقریب میان آنها امری ضروری است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دکتراحمد الطیب شیخ الازهرکه دراندونزی به سر می برد، درباره اختلاف میان علما که ممکن است به اختلاف میان مردم، تعصب ورزی و افراط گرایی در مذاهب منجر گردد، هشدار داد.

وی همچنین تلاش برای تحمیل دیدگاه مذهبی خاص درمیان مسلمانان را که ممکن است منجر به درگیری دینی شود، مردود شمرد و بر تسامح در اسلام که تمام مذاهب را به دور از هرگونه تعصب و تندروی در خود می پذیرد، تاکید کرد.

الطیب که همراه هیاتی از علمای الازهر، امروز(دوشنبه) ، با اعضای شورای علمای اندونزی به ریاست معروف امین دیدار کرد، خواستار بازگشت به روح میراث اسلامی شد که بررحمت، تسامح و دوری از هرگونه افراط گرایی تاکید می کند.

وی افزود: شیعیان و اهل سنت دو بال اسلام هستند و تقریب میان آنها امری ضروری است، آنها با یکدیگر برادرند بویژه شیعیان میانه رو.

شیخ الازهر خواستار برگزاری نشست های مشترک میان اهل سنت و تشیع درالازهر شد وگفت: اختلاف میان سنیان و شیعیان بر سر مسایل فرعی است به جزمساله امامت که از فروع به شمار می آید و آنها آن را از اصول می دانند.

الطیب خاطرنشان کرد که شیعیان میانه رو مسلمان هستند و نمی توان آنها را خارج از اسلام دانست، برخی تجاوزات وجود دارد که از سوی شیعیان میانه رو که با سب صحابه مخالف هستند، صورت نمی گیرد.

وی از کسانی که برای تحمیل مذهب یا عقیده ای مشخص هزینه می کنند، انتقاد کرد.

شیخ الازهر با هشدار درباره خطرات اختلاف میان اهل سنت و شیعیان، با بیان اینکه حوادث عراق، سوریه و یمن، در چارچوب اختلافهای دینی روی می دهد، از سیاست غرب علیه مسلمانان انتقاد کرد. 

الطیب، صلح و وحدت میان علمای مسلمان به منظور تاکید بر تسامح اسلام و دوری آن ازهرگونه تعصب را خواستار شد وافزود: وحدت در پذیرش رویکرد و یا فکری واحد نیست؛ زیرا اختلاف امری طبیعی است که اسلام نیز به آن اذعان کرده است.

شیخ الازهر خاطرنشان کرد که برخی شیوه های آموزشی نادرست در افراط گرایی سهیم شدند و طلاب را به سمت مذهبی خاص سوق دادند و وانمود شد که فقط آن مذهب صحیح است که این امر به تعصب و افراط گرایی انجامید. از این رو  باید برخی مذاهب پاکسازی شوند از جمله مذاهبی که تبریک گفتن به مسیحیان را حرام می دانند، آنها نماینده تمام مسلمانان نیستند.

وی با ابراز خرسندی از دیدار با اعضای شورای علمای اندونزی، اتحادیه علما در اندونزی را تحسین کرد و گفت: اتحادیه علما علی رغم اختلاف در مذهب و اختلافات فقهی، با احترام به دیگر آرا، با یکدیگر رایزنی کرده و سعی می کنند به نظری واحد دست یابند، اندونزی به رؤیایی که سالها مسلمانان آن را در سر می پروراندند، واقعیت بخشید.

210-9

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها