چرا پول‌های ایرفرانس در مصر بلوکه شده است؟

چرا پول‌های ایرفرانس در مصر بلوکه شده است؟
چهارشنبه 5 اسفند 1394 - 22:52

شرکت هواپیمایی ایرفرانس، درحالی خواهان استرداد 13 میلیون دلار از درآمدهای بلوکه شده خود در بانک های مصر است که این کشور با مشکل شدید ذخایر ارزی مواجه است.

به گزارش پایگاه خبری العالم به نقل از روسیه الیوم، "کیس اورسم" مدیر اجرایی شرکت فرانسوی - هلندی ایر فرانس کِی ال ام، در مصر گفت: این شرکت از ماه اکتبر به بعد نتوانسته است درآمدهای خود را از این کشور خارج کند و به همین علت هفته گذشته از وزارت گردشگری مصر و رئیس بانک مرکزی این کشور برای حل این مشکل درخواست کمک کرده است.

وی در گفت وگو با خبرگزاری رویترز با بیان این که همه‌ی شرکت های هواپیمایی خارجی در مصر با این مشکل مواجه هستند، گفت: همه درآمدهای ما در بانک مرکزی مصر سرگردان است و در عین حال هزینه های ما مانند هزینه اجاره هواپیما، خرید سوخت، حقوق کارکنان و..هیچ تغییری نکرده و همه این هزینه ها باید با دلار پرداخت شود، لذا این امر ادامه فعالیت ما را با مشکل جدی مواجه کرده است.

اورسم با اشاره به این که ایرفرانس به شدت از نظر مالی تحت فشار است، گفت: در 5 سال اخیر همواره با وجود تمام مشکلات از مصر حمایت کرده‌ایم، اما نمی توانیم اموال خود را تحویل بگیریم و این عادلانه نیست.

مصر از انقلاب ژانویه 2011 تاکنون به علت ناآرامی و تنش سیاسی و در نهایت بی میلی واحساس ناامنی  گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی در این کشور، با کاهش شدید درآمدهای ارزی مواجه شده این درحالی است که گردشگری و سرمایه‌گذاری خارجی دو منبع اصلی تامین ارز موردنیاز این کشور هستند. بنابراین ذخایر ارزی این کشور با کاهش بیش از 50 درصد تنها به 16.4 میلیارد دلار رسیده است.

از سوی دیگر با انفجار تروریستی هواپیمای روسی در صحرای سینا در اواخر اکتبر گذشته و کشته شدن 224 سرنشین آن، صنعت گردشگری در مصر بازهم تحت تاثیر قرار گرفت و مسکو نیز به دنبال این حادثه، تصمیم به توقف اعزام گردشگر به مصر گرفت.

به این ترتیب با کاهش ذخایر ارزی، جنیه مصری نیز تحت فشار شدید قرار گرفت اما بانک مرکزی مصر برای جلوگیری از بروز تورم افسارگسیخته، ارزش جنیه را کاهش نداد و به جای آن تلاش می کند با ایجاد محدودیت هایی برای سپرده های بانکی و منابع مالی مربوط به واردات کالاها و خدمات غیر ضروری،  ذخایر ارزی خود را برای تامین هزینه واردات غذا، سوخت، دارو و .. حفظ کند.

7- 213

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها