سفیر تل آویو در قاهره: همکاری با مصر خوب پیش می‌رود

سفیر تل آویو در قاهره: همکاری با مصر خوب پیش می‌رود
شنبه 8 اسفند 1394 - 22:42

العالم - دیدار سفیر تل آویو در قاهره با یک نماینده پارلمان مصر خبرساز شد، تا جایی‌که پایگاه صهیونیستی "المصدر" در دو روز اخیر از سفیر تل آویو در قاهره به عنوان "ستاره‌ای بزرگ" یاد کرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "توفیق عکاشه" نماینده پارلمان مصر در منزل خود در الدقهلیه میهمان "حاييم كورين" سفیر رژیم صهیونیستی در قاهره بود.

کورین پیش از این ملاقات، با خبرنگاران مصری در محل اقامت خود دیدار کرده و به سوالات متعدد خبرنگاران پاسخ داده بود.

به گزارش پایگاه صهیونیستی "المصدر"، مساله قابل توجه در این دو دیدار این است که این دیدارها در خفا و پشت پرده صورت نگرفته و خبر آن در سطح گسترده منتشر شده است.

در صفحه "اسرائيل در مصر" در فیس بوک که به تقویت روابط میان مصر و رژیم صهیونیستی اختصاص دارد، آمده است: سفیر تل آویو در قاهره با توفیق عکاشه نماینده مصر در پارلمان دیدار کرده و این دیدار بیش از سه ساعت به طول انجامید و ضیافت شام نیز بخشی از آن بوده است.

صفحه "اسرائيل در مصر" این دیدار را موفقیت آمیز توصیف کرده و آورده است که دو طرف درباره ادامه همکاری ها به توافق رسیده اند.

رسانه های مصری اظهاراتی منسوب به عکاشه را درباره این دیدار منتشر کرده اند که بر اساس آن، وی از صهیونیست ها خواسته است که به مصر درخصوص حل مشکل سد النهضه و نیز در حمایت از اقتصاد این کشور کمک کند.

به گفته عکاشه، سفیر تل آویو در قاهره گفته که اظهارات وی را پذیرفته و اعلام کرده که موافق کمک به مصر است.

کورین تاکید کرده که این موضوع را روز جمعه به اطلاع نتانیاهو می رساند و روز یکشنبه دوباره به دیدار عکاشه می آید و نظر او را اعلام می کند.

به نوشته این پایگاه صهیونیستی، ناظران در اسرائیل، این دیدار را بی سابقه توصیف کرده اند، چرا که به اعتقاد آنان، مسئولان سیاسی مصر از بیم متهم شدن به عادی سازی روابط با اسرائیل، از دیدارهای علنی با مقامات "اسراییل" امتناع می ورزند.

برخی از این ناظران گفته اند که این دیدار، نشان دهنده تمایل مقامات مصری در نزدیک شدن به رژیم اسرائیل است.

سفیر رژیم صهیونیستی پیش از این دیدار، در محل اقامت خود در قاهره، طی نشستی ویژه با روزنامه نگاران و خبرنگاران مصری که اسامی آنان ذکر نشده، به سوالات آنان پاسخ داد.

در صفحه "اسرائیل در مصر" متن این دیدار ذکر شده و آمده که کورین درباره عبدالفتاح السیسی رئیس جمهوری مصر گفته است که وی رئیس جمهوری است که خواهان گشایش در روابط دو جانبه بوده و به دنبال ثبات در منطقه به ویژه در مصر است.

وی افزوده که همکاری تل آویو - قاهره در سایه وجود منافع مشترک میان قاهره و تل آویو و به طور کلی جهان عرب مانند عربستان، اردن و همه کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به خوبی پیش می رود.

کورین درباره موضوع عادی سازی روابط میان مصری ها و صهیونیست ها هم گفت: که از 36 سال پیش، میان ما صلح وجود دارد و ما هر دو طرف می توانیم ثابت کنیم که می توانیم همسایگان خوبی برای یکدیگر هستیم.

وی همچنین گفت: زمان تغییر کرده است و رهبران باید برای کنار آمدن و همخوانی با شرایط و دوره جدید، خود را تغییر دهند.

"جاکی خوجی" روزنامه نگار صهیونیست که به عنوان تحلیل گر مسائل عربی در رادیو ارتش رژیم صهیونیستی فعالیت می کند، نیز گفته است: از زمان انتخاب "عبدالفتّاح السيسی" به ریاست جمهوری مصر، در وزارت آموزش و پرورش این کشور اصلاحاتی در کتاب های درسی صورت گرفته و این وزارت خانه مضامین بیش از 1300 کتاب آموزشی از کلاس اول تا دوازده را تغییر داده است که این تغییرات شامل، ذکر معاهده "صلح" میان اسرائیل و مصر در کتاب های درسی کلاس نهم است.

خوجی افزود: "کتاب های درسی به شکل آشکار و موضوعی به معاهده "صلح" می پردازند و طبق مضامین وارده در معاهده صلح از سال 1979 مقرر شد که اسرائیل به طور کامل از منطقه سینا - که در سال 1967 اشغال شد و نیز در پایان جنگ – عقب نشینی کند.

همچنین به موجب بندی از این معاهده صلح، قرار براین بوده که دو طرف دارای روابط دوستانه فرهنگی، سیاسی و اقتصادی باشند.

وی همچنین به تغییر دیگری درباره حذف بخش هایی از کتاب های درسی مصر در تمجید از نقش اخوان المسلمین در تاریخ مصر اشاره کرد و گفت: این بخش ها در دوره حکومت محمد مرسی رئیس جمهوری مصر به دست رهبران اخوان المسلمین اضافه شد.

همچنین تغییراتی نیز درباره نقش حسنی مبارک در جنگ اکتبر سال 1973 صورت گرفت که در کتاب های جنگی از وی به عنوان "پیروز بزرگ" در جنگ اکتبر یاد شده بود.
این درحالیست که کتاب های جدید تاریخ نشان می دهند که وی فقط به عنوان فرمانده نیروی هوایی فعالیت کرده است.

در همین ارتباط، "رووین ریولین" رئیس رژیم اسرائیل در مراسمی رسمی، استوارنامه "حازم خیرت" سفیر جدید مصر در تل آویو را دریافت کرد، این درحالی ست که سه سال از نبود سفیر مصر در تل آویو می گذرد، دراین مراسم، در کنار سفیر، همسر وی و سرکنسول مصر نیز حضور داشت.

ريولين به سفیر جدید مصر در تل آویو گفت که این مراسم از نظر من مراسمی ویژه است؛ اینکه در مقر خود سفیر همسایه نزدیک و مهم مان را به حضور پذیرم، از اینجا برای رئیس جمهوری مصر و برای همه مصری ها، پیام دوستی می فرستم؛ مصر "مادر دنیا" است و نقشی بسیار مهمی در منطقه ایفا می کند.

7- 215- 201

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها