چرا اسراییل روابط صمیمی خود با عربستان را فاش کرد

چرا اسراییل روابط صمیمی خود با عربستان را فاش کرد
دوشنبه 10 اسفند 1394 - 14:53

افشای سفر چند هفته پیش هیئت رسمی بلندپایه اسرائیلی به ریاض بیانگر وجود رابطه صمیمی بین عربستان سعودی و اسرائیل است.

به گزارش روز دوشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در مطلبی به قلم یحیی دبوق نوشت: تل آویو دیروز از طریق شبکه دهم تلویزیون اسرائیل با نظارت نهادهای نظامی، از سفر چند هفته پیش یک هیات رسمی بلندپایه اسرائیلی به ریاض پرده برداشت. این سفر در چارچوب یک سری سفرهای مشابه به عربستان در دوره اخیر صورت گرفته است.

این خبر در پی تحولات تازه در سوریه و منطقه، و همچنین منافع مشترک دو طرف اعلام شد.

اهداف افشاگری عمدی اسراییل 

زمانی که تل آویو به عمد اینگونه سفرها را اعلام می کند، قصد دارد افکار عمومی «کشورهای عربی» را آماده کند و زمینه را برای انتقال روابط سری به مرحله علنی فراهم سازد همان طور که اخیرا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل درخواست کرده است.

به نظر می رسد نهادهای نظامی و سیاسی اسرائیل در تل آویو متوجه شده اند که علنی کردن روابط با عربستان یک هدف فوری است که باید به سرعت آن را در سایه تحولات اخیر در منطقه محقق کرد. این مساله تل آویو را قادر می سازد تا به مرحله پیشرفته ای از روابط به ویژه با سعودی ها از نظر هماهنگی و ائتلاف برای مقابله با خطرهای مشترک، منتقل شود.

ملک سلمان به مساله فلسطین توجهی ندارد

شبکه دهم تلویزیون اسرائیل اشاره کرد که نمی تواند از جزئیات این سفر و اهداف آن سخن به میان آورد زیرا نهاد نظامی نظارتی اسرائیل اجازه انتشار آن را نمی دهد. اما تاکید کرد که این سفر تنها چند هفته قبل انجام شده است. آنچه می توان در اینجا گفت این است که عربستان با حضور ملک سلمان و شاهزادگان جدید از رابطه با اسرائیل شرمسار نیستند، و به مساله فلسطین توجهی ندارند و آن را در فهرست مسائل مورد توجه خود در پایین ترین حد قرار می دهند.

این شبکه افزود: سعودی ها در دیدارهایشان به اسرائیلی ها تاکید می کنند که به آنچه که آن ها با فلسطینی ها انجام می دهند توجهی ندارند بلکه می خواهند بعد از اینکه آمریکا منطقه را رها کرده است، اسرائیل در همه آنچه که به ایران مربوط می شود در کنار آن ها باشد.

گرمی روابط اسراییل و عربستان

شبکه دهم تلویزیون اسرائیل اعلام کرد: دیدار اخیر که چند هفته قبل انجام شد، استثنائی نبود بلکه گرمی زیادی در روابط بین اسرائیل و عربستان وجود دارد و عملا دیدارهای زیادی صورت گرفته است اما نمی توان از آن ها سخن گفت. این دیدارها به میزان گرمی در روابط بسیار خوب موجود با عربستان و همچنین سایر کشورهای (عربی) منطقه (خلیج فارس) اشاره دارد. 

این شبکه در گزارش خود تاکید کرد که اسرائیل در برقراری روابط بسیار صمیمی با کشورهای به اصطلاح "سنی میانه رو" در منطقه از جمله مصر و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس موفق بوده و منافع رژیم اسرائیل و آن ها مشابه است و آنچه کشورهای سنی را نگران می کند، برای اسرائیل نگران کننده است به ویژه در رابطه با داعش و تندروهای سنی و همچنین محور شیعی به رهبری ایران.  

نکته قابل توجه در گزارش این شبکه، نگاه عربستان به احتمال علنی شدن این روابط است. این کشورها برای علنی شدن این رابطه شرط کرده اند که اسرائیل نشان دهد که برای حل منازعه با فلسطینی ها تلاش می کند وگرنه رابطه در اتاق های بسته باقی خواهد ماند.

204 ـ 211 ـ 8

پربیننده ترین خبرها