کویت به گذرگاه جدید نیروهای ناتو مبدل شد

کویت به گذرگاه جدید نیروهای ناتو مبدل شد
سه شنبه 11 اسفند 1394 - 23:04

پس از امضای پیمان عبور نیروهای ناتو از خاک و فضای کویت در چارچوب تقویت همکاری دو جانبه که روز گذشته انجام شد، کویت به گذرگاه ناتو تبدیل شده است.

به گزارش روز سه شنبه پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه "الحیات" نوشت: این پیمان را شیخ "صباح الخالد" وزیر امور خارجه کویت و "ینس اشتولتنبرگ" دبیر کل ناتو امضا کردند. 
الخالد پس از امضای این پیمان به خبرنگاران گفت: خشت دیگری به بنای همکاری دو جانبه با هدف تسهیل عبور نیروهای ناتو از خاک کویت افزوده شد که باعث تقویت توانمندی ما در برابر چالش های امنیتی خواهد شد.
البته وی توضیح نداد که تعهدات پیمان ناتو در زمینه حمایت از کویت چیست و کویت قرار است که گذرگاه عبور نیروهای ناتو به کدام کشورباشد.
اما اشتولتنبرگ نیز گفت: این پیمان عبورنیروهای ناتو، تجهیزات و همچنین ماموریت این سازمان در افغانستان را تسهیل می کند و هدف از آن پویاتر کردن فعالیت های ناتو در منطقه است. 
کویت اولین کشور عرب حوزه خلیج فارس است که در جریان جنگ صدام با ایران به بهانه حفاظت از نفتکش هایش از نیروهای بیگانه برای حضور در منطقه خلیج فارس دعوت کرد.
کویت در آن زمان موضعی خصمانه نسبت به ایران اتخاذ و کمک های نظامی و مالی فراوانی به صدام حسین اعطا کرد.
اما صدام روز 2 اوت 1990 کویت را اشغال کرد که در مارس 1991 با هجوم آمریکا و در عملیاتی به نام "توفان صحرا" آزاد شد و از آن زمان آمریکا در این کشور کوچک عرب حوزه خلیج فارس دارای پایگاه های نظامی است.    
ناتو ۴ آوریل ۱۹۴۹ میلادی (۱۵ فروردین ۱۳۲۸) در واشنگتن پایه‌گذاری شد و هم‌اکنون ۲۸ عضو دارد.

206-211-9

پربیننده ترین خبرها