130 گروه مسلح در سوریه به آتش‌بس پیوستند

130 گروه مسلح در سوریه به آتش‌بس پیوستند
چهارشنبه 12 اسفند 1394 - 22:47

دمشق، (العالم)- بشار اسد رئیس جمهور سوریه وعده داد در راستای به نتیجه رسیدن آتش بس در این کشور تلاش کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که اخباری درباره نقض آتش بس در سوریه منتشر می شود، بشار اسد رئیس جمهور این کشور با اعلام طرحی، مرحله پس از آتش بس را کلید زد. وی قول داد عناصر مسلح مخالف را در صورت کنار گذاشتن سلاح مورد عفو قرار دهد. از سوی دیگر روسیه با درخواست بسته شدن کامل مرزهای سوریه و ترکیه تأکید کرد؛ بیش از 130 گروه مسلح در سوریه اعلام کرده اند در روند آتش بس شرکت خواهند کرد.
بشار اسد در گفتگو با تلویزیون آلمان از پیشنهادش برای عفو کامل عناصر مسلح مخالف در این کشور در مقابل کنار گذاشتن سلاح هایشان خبر داد و اعلام کرد: این افراد می توانند در صورت علاقه مندی وارد فعالیت سیاسی در کشور شوند.
اسد با اشاره به موارد نقض آتش بس اعلام کرد: تروریست ها از همان ساعات آغازین آتش بس، آن را نقض کردند و ارتش سوریه با هدف دادن فرصت برای به نتیجه رسیدن آتش بس از پاسخ دادن به آنها خودداری کرد. اما خویشتنداری ارتش، حدودی دارد و این امر تا حد زیادی به رفتار طرف مقابل بستگی دارد.
با این وجود تحولات حاکی آن است به نظر نمی رسد طرف مقابل اهمیت چندانی به موفقیت تلاش ها در زمینه آتش بس بدهد. آخرین نمونه این تحولات، کشف یک فروند کشتی حامل سلاح، مهمات و مواد منفجره توسط پلیس سواحل یونان بود. کشتی مذکور از بندر مرسین ترکیه عازم لبنان بود و گفته می شود مقصد نهایی محموله آن سوریه بوده است.
در تحولی دیگر و در راستای تلاش برای به سرانجام رسیدن آتش بس کنونی، دولت روسیه خواستار بسته شدن کامل مرزهای سوریه و ترکیه با هدف جلوگیری از ارسال سلاح و مهمات به تروریست ها شد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اعلام این درخواست تأکید کرد: تروریست ها و افراطیون در روند سیاسی سوریه هیچ جایگاهی ندارند.
لاوروف افزود: گروه هایی مانند داعش و جبهه النصره در توافق های آتش بس و روند سیاسی جایی ندارند و شکست آنها شرط اساسی آغاز این روند خواهد بود. در این زمینه، اقدام اصلی، بستن کامل مرزهای ترکیه با سوریه است، زیرا گروه های مسلح مذکور، از طریق این مرزها اقدام به دریافت سلاح می کنند.
روسیه همزمان با تلاش برای بستن مرزها، عملیات خود برای گسترش دامنه آتش بس را آغاز کرده است. وزارت دفاع این کشور در این باره اعلام کرد: بیش از 130 گروه مسلح با حضور در عملیات آتش بس موافقت کرده اند. همچنین با چهار تن از سرکردگان گروههای مسلح در حومه دمشق درباره توقف جنگ توافق شده است.
وزارت دفاع روسیه همچنین اعلام کرد بیش از 840 عنصر گروهک های جیش الاسلام، جیش الفتح و کتائب یرموک با زمین گذاشتن سلاح هایشان موافقت کردند.
تحولات اخیر در راستای سوق دادن وضعیت سوریه به سوی روند سیاسی است که استفان دی میستورا فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در این باره تأکید کرده بود مرحله جدید مذاکرات روز نهم مارس (19 اسفند جاری) آغاز خواهد شد.

7 - 216

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها