فشار بین المللی بر عربستان سعودی برای توقف جنگ یمن

فشار بین المللی بر عربستان سعودی برای توقف جنگ یمن
جمعه 14 اسفند 1394 - 20:27

العالم - فشارهای بین المللی بر عربستان برای توقف جنگ یمن با از سر گیری تلاش فرستاده بین المللی جهت آغاز دوره جدید گفت و گوهای صلح قبل از پایان ماه جاری شدت یافته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، عربستان در مقرهای سازمان ملل متحد در نیویورک و ژنو با انتقادهای تندی به خاطر جنگ یمن مواجه شده است.
بسیاری از سازمان های غربی در انتقاد از جنگ ریاض علیه یمن از انصارالله و "علی عبدالله صالح" رییس جمهوری سابق حمایت کرده و مسئولیت کشته شدن غیر نظامیان و هدف قرار گرفتن تاسیسات زیر بنایی غیرنظامی را به عهده آل سعود می دانند. 
در جلسه شورای حقوق بشر در ژنو عربستان به همراه دولت مستعفی ودست نشانده "عبدربه منصورهادی" ازعملکرد خود دفاع کردند، در حالی که آل سعود با انتقاد هایی در زمینه حملات هوایی و هدف قرار دادن تاسیسات غیر نظامی  مواجه شد. دراینگونه حملات علاوه برکشته شدن هزاران غیرنظامی، تاسیسات عمومی مانند بیمارستان های متعلق به پزشکان بدون مرز هم مورد هدف قرار گرفته است.
"اسماعیل ولد الشیخ احمد" فرستاده ویژه بین المللی در جلسه شورای امنیت برای بررسی اوضاع انسانی فشار بین المللی بر طرف های درگیر در یمن به منظور حمایت از غیر نظامیان، تسهیل رسیدن گروه های انسان دوست و کمک های انسان دوستانه بدون قید و شرط به تمام نقاط کشور، از سر گیری گفت و گوهای صلح و موافقت با توقف فعالیت های خصمانه را خواستار شد.
وی که در روزهای آینده در تلاش برای از سر گیری گفت و گوهای صلح راهی ریاض می شود ، برای اولین بار انصار الله و صالح را به ایجاد مانع در مسیر رسیدن کمک های انسان دوستانه متهم کرد درحالی است که وزارت کشور در "صنعا" با اعطای مجوز تردد سه تیم بین المللی از صنعا به "اب" و "تعز" در مرکز یمن مخالفت کرد.   
ولد الشیخ با بیان اینکه وضع میلیون ها یمنی که با بمباران های شدید طرف های درگیر مواجهند، موجب نگرانی است، افزود:  وضع امنیتی در یمن در سایه عدم گفت و گوی نهایی برای پایان دادن به درگیری، به شکلی شتابان در تمام کشور رو به وخامت نهاده است.
وی با اشاره به افزایش نفوذ و قدرت عناصر تروریستی در مناطق تحت سیطره حکومت افزود، "سازمان القاعده در شبه جزیره عربی"، شاخه گروه تروریستی "داعش" در "ابین" و "عدن" و گروه های مسلح محلی در عدن اقدام به حملات مکرر می نمایند.  
ولد الشیخ ادامه داد، نبود قانون در عدن مانعی در مسیر استقرار کارمندان سازمان ملل متحد در آن است، همچنین بمباران گسترده صنعا، مأرب، تعز و صعده در مسیر سازمان های بین المللی به منظور رساندن کمک به نیازمندان در شهرهای مزبور مانع ایجاد می نماید.     
"استیفن اوبراین" جانشین دبیرکل سازمان ملل متحد در امور انسان دوستانه و هماهنگ کننده کمک رسانی هم نسبت به هر اقدام که باعث کندی ارسال کمک به یمن شود، هشدار داد. 
وی افزود، ائتلاف عربی به فرماندهی عربستان و انصارالله به عنوان طرف های منازعه در یمن باعث ایجاد محدودیت برای رسیدن کمک های انسان دوستانه به نیازمندان شده اند چه اینکه بیش از 80 درصد مردم یمن نیازمند کمک هستند.
اوبراین در شورای امنیت بر ضرورت استمرار واردات کالا به یمن و تجارت داخلی در آن تاکید نمود و از تمام طرف ها تضمین حمایت از زیر ساخت های غیر نظامی مانند بنادر را خواستار شد. 
به گفته وی براساس یک آمار تایید شده از جانب ناظران سازمان ملل متحد، از زمان آغاز تجاوز سعودی ها به یمن در فروردین ماه امسال تاکنون دست کم 2 هزار کودک کشته یا زخمی شده اند.

206-9
 

پربیننده ترین خبرها