فرانسه و تکرار دوگانه مغرب-الجزایر در تهران و ریاض

فرانسه و تکرار دوگانه مغرب-الجزایر در تهران و ریاض
چهارشنبه 19 اسفند 1394 - 08:05

فرانسه با درپیش گرفتن رویکردی مشابه سیاست کلاسیک خود در قبال مغرب و الجزایر درتعامل با عربستان سعودی و ایران، می خواهد این گونه القا کند که به دنبال برآورده کردن خواسته های سیاسی این کشورهاست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، گشایش پاریس در روابط با تهران و ریاض درآنِ واحد و امضای قراردادهای بزرگ تجاری، نشان دهنده این رویکرد است.

پایگاه "رأی الیوم" در مطلبی نوشت: فرانسه دریافته است که عربستان پس از متشنج شدن روابطش با آمریکا و انگلیس، به روابط با کشوری نیاز دارد که از حق وتو برخوردارباشد و به همین دلیل ، به پذیرش مواضع عربستان سعودی درخصوص مسائل خاورمیانه اقدام کرده است.

پاریس در نیمه دوم سال گذشته، سخنگوی منافع عربستان در موضوع سوریه و ایران بوده است.

اظهارات فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و لوران فابیوس وزیر امور خارجه این کشور تند و مقتدرانه بود و گویی که این اظهارات را سلمان بن عبدالعزیز شاه عربستان یا ولیعهد و یا وزیر خارجه او به زبان آورده بود.

فرانسه قراردادهای تجاری و نظامی مهمی را با عربستان امضا کرده است.

پاریس همچنین پس از دوره ای از خصومت شدید با ایران، به گشایش در روابط با تهران اقدام کرده است.

"ايو بونيت" رئیس سابق سازمان اطلاعات فرانسه با نوشتن مقاله ای در نسخه فرانسوی روزنامه "هافیتنگتن پست" به قراردادهای بزرگی که فرانسه به واسطه ازسرگیری روابط با ایران ازآن سود می برد، پرداخت.

این قراردادهای چند میلیارد یورویی شامل هواپیماهای ایرباس و هواپیماهای حمل و نقل داخلی و بازگشت شرکت خودروسازی پژو به ایران و پیروزی شرکت های فرانسوی در نوسازی فرودگاه های ایران را شامل می شود.

"محمد بن نايف" ولیعهد سعودی از بیم نزدیک شدن روابط ایران و فرانسه، هفته گذشته به پاریس رفت تا از رویکرد سیاسی جدید فرانسه اطلاع پیدا کند و برای امضای قراردادهای جدید به منظور جلوگیری از نزدیک شدن بیشتر فرانسه به ایران تلاش کند.

وی اوضاع در پاریس را مطلوب نیافت، پس از انفجارهای 13 نوامبر گذشته که به کشته شدن 130 نفر منجر شد، فرانس 24 در تحلیلی اعلام کرد که فرانسوی ها ریاض را به تشویق وهابیت درجهان از جمله در فرانسه متهم می کنند و داعش را به ریشه های وهابیت نسبت می دهند.

دراین حال، ادامه قراردادهای فرانسه با عربستان درحالی است که ایران به طور کلی تمایلی به وجود این قراردادها ندارد.

به نظر می رسد که از نظر اقتصادی قراردادهایی که ممکن است فرانسه با ایران امضا کند، بزرگ تر از قراردادهای آن کشور با عربستان باشد ، زیرا ایرانی ها تمایلی به گشایش در روابط با انگلیس و آمریکا ندارند.

فرانسه روابط خود با مغرب و الجزایر را حفظ کرده است و هر مسئول مغربی که به پاریس سفر می کند، در قاموس سیاسی فرانسه، عباراتی را به نفع حل و فصل درگیری صحرای غربی مشاهده می کند.
درمقابل، هر مسئول الجزایری که به پاریس سفر می کند، در همان قاموس، عباراتی را مشاهده می کند که نشان دهنده حمایت از موضع الجزایر درخصوص موضوع صحرای غربی است.
همچنین هر مسئول سعودی که به پاریس سفر کند، اظهارات تحریک آمیز فرانسوی ها را علیه ایران را می شنود و شاهد حمایت از سیاست ریاض در خاورمیانه است و این سناریو درصورت سفر مسئولان ایرانی به پاریس نیز تکرار می شود.
به نوشته رای الیوم، این دیپلماسی دوگانه، از لحاظ سیاسی و اقتصادی در روابط با ایران و عربستان به نفع فرانسه است.

215 ـ 211-8

پربیننده ترین خبرها