روزنامه های آلمانی تاکید کردند:

آوارگان سوری؛ قربانی معامله اردوغان

آوارگان سوری؛ قربانی معامله اردوغان
پنج‌شنبه 20 اسفند 1394 - 14:40

روزنامه های آلمانی با انتقاد از مواضع ترکیه در قبال آوارگان سوری و عراقی تاکید کردند که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه از پرونده آوارگان برای چانه زنی و معامله با اروپا سوء استفاده می کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه های آلمانی مواضع ترکیه در قبال بحران آوارگان را در کانون توجه خود قرار داده و نوشتند: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اوضاع بحرانی اروپا را برای پیشبرد اهداف و منافع شخصی خود مورد بهره برداری قرار داده و مخالفان دیدگاه خود را تحت فشار قرار داده است.

این روزنامه ها نوشتند: ترکیه صدها هزار آواره را قربانی "چانه زنیهای تنگ نظرانه" خود کرده است.

به گفته سایت سومریه نیوز، روزنامه "آلگماینه زایتونگ" چاپ شهر ماینتس آلمان در تحلیل مواضع ترکیه نوشت: "این چانه زنی های بی ارزش و تنگ نظرانه به قیمت جان صدها هزار آواره ای است که تبدیل به دستمایه ای برای مذاکره و چانه زنی شده اند و هر کس بخواهد از آنها حمایت کند در نهایت بازنده این معامله خواهد بود".

این روزنامه افزود: "ترکیه می تواند به چانه زنی هایش ادامه دهد زیرا مهمترین مسیر ترانزیت آوارگان و پناهجویان است. کلید بحران در دست این کشور است و در واقع، این ترکیه است که امکان حل بحران را دارد زیرا اتحادیه اروپا به عنوان یک نهاد، قادر به مذاکره نیست. از این گذشته قویترین عضو این اتحادیه یعنی آلمان هم سیاست انزوا را در پیش گرفته و خود را کنار کشیده است".

همزمان روزنامه "تاگس اشپیگل" چاپ برلین از منظر دیگری به این مسئله پرداخت و با تکیه بر خطرات بازی ترکیه در دراز مدت نوشت: "اردوغان با بهره برداری از اوضاع بحرانی اروپا، مخالفان دیدگاه خود را تحت فشار قرار می دهد اما با این حال، نسبت به منافع درازمدت خود، سیاست خارجی کوته اندیشانه ای را در پیش گرفته است و از نظر ترکیه آنچه که مهم است این است که اروپا خود را با دستان خود تکه تکه کند".

این روزنامه در عین حال به کنایه به ترکیه گوش زد کرد که "بحران آوارگان تا همیشه دوام نخواهد آورد و بالاخره روزی می رسد که ترکیه نیازمند متحدانی است که در روزهای سخت و موقعیتهای دشوار از آن حمایت کنند. به عنوان مثال اگر روابط این کشور با روسیه بر سر سوریه وارد مرحله دشوارتری شود یا پس از رفع تحریم از ایران به دنبال امضای توافقنامه هسته ای، درگیریهای جاری در منطقه شدت یابند، ترکیه به متحد نیاز پیدا می کند چرا که در محیط همیشه متشنج خاورمیانه که همواره صحنه درگیری است، وجود متحدین قدرتمند یک ضرورت است".

208 -6-8

پربیننده ترین خبرها