منظور بان کی مون از واژه خاص درباره صحرا

منظور بان کی مون از واژه خاص درباره صحرا
پنج‌شنبه 20 اسفند 1394 - 21:39

العالم - سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفت که منظور بان کی مون از بکار بردن واژه " اشغال" درباره وضعیت صحرای غربی، ناتوانی آوارگان صحرا برای بازگشت به وطنشان بوده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سخنگوی بان کی مون این موضوع را به دنبال اعتراض دولت مراکش به دبیرکل سازمان ملل و متهم کردن وی به بی طرف نبودن در درگیری رباط با شورشیان مطرح کرد.

مراکش مون را متهم کرده، از کنترل صحرای غربی توسط این کشور با عنوان اشغال یاد کرده و این نقض بی طرفی سازمان ملل متحد است.

دولت رباط اعلام کرد اظهارات دبیرکل سازمان ملل متحد درباره منازعه صحرای باختری و اشاره وی به " تعیین سرنوشت مردم صحرا " توهین به احساسات مردم مراکش است.

گفتنی است مراکش و شورشیان جبهه پولیساریو برسرکنترل «صحرا» در گوشه شمال غرب آفریقا از چهاردهه قبل باهم نزاع دارند. رباط این صحرا را در سال 1975 و پس ازعقب نشینی استعمارگران اسپانیایی، به کنترل خود درآورد.

سخنگوی سازمان ملل متحد روز پنجشنبه با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: منظور "بان کی مون" دبیر کل سازمان از اصطلاح "اشغال" هنگام سخن گفتن درباره صحرای غربی در سفراخیرش، ناتوانی آوارگان صحرا برای بازگشت به وطنشان است.

پایگاه اینترنتی "القدس العربی" نوشت، سخنگو درباره بیانیه وزارت امور خارجه مراکش به خبرنگاران گفت که وضع صحرا که دارای خودمختاری نیست، هنوز مشخص نشده است.

وی تاکید کرد که بازگشت آوارگان صحرایی باید در چارچوب تدابیری باشد که همه مردم آن بتوانند خواسته های خود را با آزادی مطرح سازند.

سخنگو ادامه داد، تمام کشورهای عضو سازمان ملل متحد مانند مراکش در تصمیم گیری های سالانه مجمع عمومی بدون رای گیری درباره این مساله توافق کردند. 

وی خاطر نشان کرد، شورای امنیت از سازمان ملل متحد گفت و گو به منظور تحقق حل سیاسی مورد قبول طرفین را خواستار شده تا مردم صحرا بتوانند حق تعیین سرنوشت داشته باشند. 

سخنگو یادآور شد، دبیرکل سازمان ملل متحد حین سفر رو شنبه خود اوضاع دشوار اردوگاه آوارگان صحرایی را که ناشی از دهها سال زندگی بدون امید در سخت ترین شرایط است، مشاهده کرد. 

دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است که آوارگان صحرا شایستگی آینده ای بهتر را دارند.

وی دعوتش برای انجام گفت و گوی واقعی با حسن نیت و بدون پیش شرط جهت حل این مشکل را تکرارکرد.   

کی مون گفت، هدف از گفت و گو با روحیه مثبت تر، امید دادن به این مردم و تامین زمینه بازگشت آنان به وطنشان است به همین دلیل دوباره از طرفین می خواهم با جدیت در مذاکرات شرکت کنند.

صحرای غربی با وسعت 245 هزار و 857 کیلومتر مربع منطقه ای است در شمال غرب آفریقا و جنوب کشور مراکش که جبهه آزادی ‌بخش پولیساریو و پادشاهی مغرب بر سر کنترل آن مناقشه دارند.

تراکم جمعیت دراین منطقه بسیار پایین بوده و بیشتر مساحت آن از دشت‌های بیابانی تشکیل شده ‌است.

بزرگ‌ ترین شهر صحرا "العیون" نام دارد که نیمی از جمعیت منطقه صحرای غربی را در خود جا داده‌ است.

مردم منطقه عموماً مردمانی بِربِر و عرب تبار هستند.

هنگامی که اسپانیا از صحرای غربی خارج شد این سرزمین ۷۵۰ هزار نفر جمعیت داشت؛ اما اکنون کمتر از ۳۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

بخش عمده‌ای از جمعیت در سالهای جنگ پولیساریو به کشورهای اطراف مهاجرت کرده اند.

206-9 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها