کمیسر حقوق بشر سازمان ملل:

شکنجه گران گوانتانامو باید محاکمه شوند

شکنجه گران گوانتانامو باید محاکمه شوند
پنج‌شنبه 20 اسفند 1394 - 22:59

العالم - کمیسر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد گفت، دولت آمریکا باید تمام مسئولان شکنجه در زندان "گوانتانامو" را برای محاکمه راهی دادگاه کند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، پایگاه اینترنتی "روسیا الیوم" گزارش داد، "زید رعد الحسین" این مطلب را در سخنانش در نشست شورای بین المللی حقوق بشر در ژنو بیان کرد. 
وی افزود، زندان گوانتانامو در 14 سال گذشته در افکار عمومی بین المللی سمبل نقض حقوق بشر و جلوگیری از اجرای احکام قضایی بوده است.
الحسین ادامه داد، واشنگتن طرح "باراک اوباما" رییس جمهوری آمریکا درباره بستن زندان را اجرا خواهد کرد که پایانی برای بازداشت اشخاصی است که برای مدت های نامشخص و بدون تفهیم اتهام رسمی و محاکمه قانونی در زندان هستند.     
وی خاطر نشان کرد، نقض حقوق بشر که در گزارش سال گذشته مجلس سنای آمریکا درج شد، بر اساس قوانین بین المللی نمی تواند بدون مجازات بماند.
اوباما 23 فوریه با اعلام اینکه وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به کنگره طرح بستن زندان گوانتانامو را ارائه داده است، حمایت کامل دولتش را از این طرح اعلام نمود.
آمریکا پایگاه گوانتانامو را در سال 1903 میلادی از کوبا اجاره کرد لذا فقط در صورت توافق دو جانبه و درخواست دولت کوبا برای رفتن نظامیان آمریکایی از پایگاه قرارداد لغو خواهد شد.
مقام های کاخ سفید در سال 2002 پس از حملات 11 سپتامبر و آغاز مداخله در افغانستان این زندان را ایجاد کردند. 
گوانتانامو به خاطر بازداشت بدون محاکمه و شکنجه صدها مظنون به تروریسم از ملیت های مختلف شهرت دارد. 
اوباما در سال 2009 دستور بستن زندان را صادر کرد که تاکنون اجرا نشده است چه اینکه تلاش وی با مخالفت سناتورهای جمهوری خواه مواجه شده که با اختصاص بودجه اضافی برای انتقال زندانیان گوانتانامو به زندان هایی دیگر مخالفند.  
بستن بازداشتگاه توسط واشنگتن به معنی بستن پایگاه نظامی آن در جزیره کوبایی نیست.

206-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها