وزیر خارجه مبارک؛ دبیرکل جدید اتحادیه عرب

وزیر خارجه مبارک؛ دبیرکل جدید اتحادیه عرب
جمعه 21 اسفند 1394 - 10:04

وزیران امور خارجه عرب، احمد ابوالغیط آخرین وزیر امور خارجه دوران حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر را به عنوان دبیرکل اتحادیه عرب تعیین کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، وزیران امور خارجه عرب با تعیین "احمد ابوالغیط" نامزد مصر برای دبیرکلی اتحادیه عرب -با وجود ملاحظات قطر دراین زمینه- موافقت کردند.

خالد بن احمد آل خلیفه وزیر خارجه بحرین و رئیس نشست وزیران امور خارجه عرب گفت که ابوالغیط به جای نبیل العربی به مدت پنج سال از اول ماه ژوئیه آینده دبیرکل این اتحادیه خواهد بود.

ابوالغیط 74 ساله به مدت هفت سال وزیر خارجه حسنی مبارک بود.

با وجود تعیین ابوالغیط، محمد بن عبدالرحمن آل ثانی وزیر خارجه قطر گفت که کشورش درخصوص فرد نامزد (ابوالغیط) ملاحظاتی دارد.

ابوالغیط کیست

احمد ابوالغیط  در دوازدهم ژوئن 1942 میلادی در محله "مصر جدیده" در قاهره به دنیا آمد و از سال 2004 میلادی با روی کار آمدن دولت احمد نظیف در مصر پست وزارت خارجه را برعهده گرفت.

ابوالغیط پیش از آن نماینده مصر در سازمان ملل بود و در دسامبر سال 2005 میلادی در کشمکش بین چاد و سودان میانجیگری کرد.

وی کار سیاسی خود را با دبیر سومی سفارت مصر در قبرس آغاز کرد، سپس دبیر اول نمایندگی مصر در سازمان ملل شد و مدتی بعد یعنی در سال 1984 میلادی رایزن سیاسی سفارت مصر در روسیه شد.

ابوالغیط پس از آن سفیر مصر در ایتالیا و مقدونیه و سان مارینو شد و ریاست دفتر نمایندگی مصر در سازمان ملل را در سال 1999میلادی به دست گرفت.

پربیننده ترین خبرها