برآشفتگی هیئت سعودی از سخنان وزیرخارجه عراق

برآشفتگی هیئت سعودی از سخنان وزیرخارجه عراق
جمعه 21 اسفند 1394 - 15:59

هیئت عربستان سعودی هنگام سخنرانی وزیر امورخارجه عراق در نشست اعضای اتحادیه عرب، از محل اجلاس خارج شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "ابراهیم جعفری" روز جمعه در سخنانی در اجلاس اتحادیه عرب در قاهره گفت: بسیج مردمی و حزب الله از کرامت اعراب پاسداری کردند، و کسانی که آنان را به تروریسم متهم می کنند خودشان تروریست هستند.
شبکه سومریه نیوز به نقل از یک منبع مسؤول در وزارت امورخارجه عراق اعلام کرد: پس از سخنان دکتر ابراهیم جعفری و اعلام مخالفت وی با تعرض دیگران به بسیج مردمی و دیگر گروه‌های مقاومت، هیئت سعودی از محل اجلاس خارج شد.

"ثامر السبهان" سفیر عربستان سعودی در عراق حدود یک ماه قبل در اظهاراتی توهین آمیز و مداخله جویانه مدعی شده بود، مخالفت کردها و استان الانبار با ورود نیروهای بسیج مردمی به مناطق آنان، بیانگر مقبولیت نداشتن این نیروها در جامعه عراق است. وی همچنین در خصوص حوادث المقدادیه در آن زمان، مدعی شده بود که آن حوادث ارتباطی با داعش ندارد. این اظهارات سفیر سعودی با واکنش رسمی عراق و اعتراضهای گسترده شخصیتها و فعالان و مردم عراق همراه شد.
در پی شدت گرفتن اعتراضها، "عادل الجبیر" وزیر امورخارجه سعودی مدعی شد که سخنان السبهان موضع رسمی عربستان در قبال عراق نیست!
"عبدالله بن زاید" وزیر امورخارجه امارات نیز پیش از این در اظهاراتی توهین آمیز و مداخله جویانه نیروهای بسیج مردمی عراق را "باندهای مسلح" نامیده و خواستار نابودی آنها شده بود.
کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نیز در نشست اخیر خود، حزب الله لبنان را یک گروه تروریستی دانستند. این اقدام نیز با واکنش و اعتراضهای گسترده همراه شد به صورتیکه بیشتر شخصیتها و فعلان سیاسی این اقدام شورای همکاری را همسویی با رژیم صهیونسیتی و حمایت از اشغالگران توصیف کردند.

پربیننده ترین خبرها