روزنامه لبنانی:

خصومت ارتجاع عرب با لبنان ادامه دارد

خصومت ارتجاع عرب با لبنان ادامه دارد
شنبه 22 اسفند 1394 - 18:47

عربستان و هم‌پیمانانش، سياست لجبازي با لبنان را در پيش گرفته‌اند و تصميم دارند با هر چه لبنان مي‌گويد، به هر قيمت ممكن مخالفت كنند.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه لبناني الاخبار در یادداشتی نوشت: در صد و چهل و پنجمن اجلاس وزراي خارجه عرب كه دومين روز آن ديروز (جمعه - 11 مارس) در قاهره پايتخت مصر برگزار شد، كار لجبازيِ عربستان با لبنان و مقاومتِ اين كشور به جايي رسيد كه حتي با درج عبارت "حمايت از لبنان در برابر تجاوزهاي اسرائيل" در بيانيه اين اجلاس مخالفت كرد، اما موضوع به همين جا ختم نشد، بلكه عربستان، حتي با به كار بردن توصيف "تجاوز" براي جنگ 2006 رژيم صهيونيستي عليه لبنان هم مخالفت كرد و در اين ميان، وزير خارجه يكي از كشورهاي حوزه خليج فارس، حزب الله را عامل شكل گيري آن جنگ قلمداد كرد!
"وفيق قانصوه" نویسنده یادداشت "الاخبار" می افزاید: در اين ميان، عربستان و كشورهاي عرب حوزه خليج فارس به استثناي سلطان نشين عُمان به تروريستي خواندن "حزب الله" اكتفا نكردند، خشم رياض و هم پيمانانش تا حدي بود كه با مفاد بندهاي معروف به " بندِ همبستگي با لبنان" نيز مخالفت كردند. بند معروف به "همبستگي با لبنان" بندي است كه سال ها بدون اصلاح و تعديل و به شكل فعلي آن بوده است و طي اين سال ها، كشورهاي عربي همواره همبستگي خود را با لبنان در امور داخلي و خارجي اعلام كرده اند، اما بند ياد شده اين بار با ملاحظات و اعتراض كشورهاي حوزه خليج فارس روبرو شد که عبارتند از: اعتراض به حمايت از ارتش لبنان، اعتراض به عبارت "حمايت از مقاومت لبنان در برابر تجاوزهاي اسرائيل"، اعتراض به عبارت "بدون رویکرد سياسي" در بند مربوط به حمايت از دادگاه بين المللي ويژه لبنان، اعتراض به بند مربوط به درخواست براي تعيين سرنوشت امام موسي صدر و درخواست براي حذف اين بند و ديگر بندهايي كه درچارچوب همبستگي لفظي قرار دارند.

به نوشته الاخبار، هجوم كشورهاي عربي عليه لبنان به رهبري عربستان، "جبران باسيل" وزير امور خارجه لبنان را برآن داشت كه از همتايان عرب خود اين سوال را بپرسد كه "آيا از من مي خواهيد كه به دولتم اعلام كنم كه شما با اسرائيل عليه لبنان متحد شده ايد؟ آيا مي خواهيد به دولت لبنان اعلام كنم كه با ناديده گرفتن و حذف بند مربوط به مشخص شدن سرنوشت امام موسي صدر موافقيد؟ آيا مي خواهيد به دولت لبنان اعلام كنم كه با حمايت از ارتش لبنان مخالفيد؟

باسيل به آن ها خاطرنشان كرد كه بند همبستگي با لبنان، سال ها و بدون اعتراض هيچ طرفي دربرنامه نشست هاي شوراي وزراي خارجه عرب بوده است" و اين بندها در بيانيه وزراي دولت لبنان درج شده است و مورد اتفاق نظر ملي در لبنان است.

با وجود آن كه لبنان با هدف اجماع همه كشورهاي حاضر در برابر ساختار برخي از بندها نرمش نشان داد، عربستان، امارات، بحرين، قطر و كويت، بر مخالفت با بندی كه دربردارنده «تجديد همبستگي كامل با لبنان وحمايت سياسي و اقتصادي از لبنان و دولت آن درجهت حفظ وحدت ملي و امنيت و ثبات و حاكميت آن بر همه اراضي اين كشور و تاكيد بر حق مردم اين كشور در آزادسازي يا بازپس گيري مزارع شبعا و بلندي هاي كفر شوبا در لبنان و بخش لبناني منطقه الغجر و حق آن ها در مقاومت در برابر هر نوع تعرض با ابزارهاي مشروع» بود، پافشاري كردند و اجازه درج آن در بیانیه را ندادند!

در همین حال منابع ديپلماتيك به روزنامه الاخبار گفتند كه هجمه عربستان و كشورهاي حوزه خليج فارس عليه لبنان، حد و حريم ها را پشت سرگذاشت و اين هجمه صرفاً به حزب الله محدود نمي شود، بلكه همه آرمان هاي ملي را كه عرب ها و لو به شكل بياني از آن حمايت كرده اند، دربرمي گيرد.

بنا به اعلام منابع ياد شده، به نظر مي رسد كه رياض صرف نظر از بازتاب هاي موضع خود عليه حزب الله بر وضعيت داخلي لبنان، همچنان شديداً به اين موضع گيري عليه حزب الله ادامه مي دهد.

منابع ديپلماتيك ياد شده همچنين اعلام كردند كه "جبران باسيل نمي توانست كاري بيش از آن چه كرد، انجام دهد؛ به ويژه پس از آن دولت لبنان و نشست گفتگوي ملي، بررسي مساله موضع لبنان در محافل عربي را ممنوع كرد و اين مساله را به هماهنگي ميان وزير امور خارجه و تمام سلام نخست وزير واگذار كرد.

اين منابع خاطرنشان كردند كه موضع باسيل با تكيه براين رايزني بود و موضع وي در نشست وزراي خارجه عرب در قاهره در ماه گذشته و موضع "نهاد المشنوق" وزير كشور در نشست وزراي كشور عرب در دو هفته قبل نيز با تكيه بر همين اصل بود.

منابع ياد شده افزودند كه المشنوق ماه گذشته با بند مربوط به تروريستی نامیدن حزب الله مخالفت كرده بود، اما باسیل در خصوص دو بندي كه حزب الله را تروريستي خواند، اظهارنظر نکرد و نظر ممتنع خود را به صورت كتبي اعلام كرد.

7- 215

پربیننده ترین خبرها