دخالت اردن در جنوب سوریه؛ دفاع از خود یا داعش؟

دخالت اردن در جنوب سوریه؛ دفاع از خود یا داعش؟
شنبه 22 اسفند 1394 - 22:48

ملک عبدالله دوم پادشاه اردن در دیدار با سردبیران روزنامه‌های اردنی، به روس‌ها و آمریکایی‌ها اطلاع داد، در صورتی که اردن مجبور به رویارویی با عملیات نظامی بزرگ سوریه در نزدیکی مرزهای شمالی‌اش شود، مانند ترکیه عمل خواهد کرد.

به گزارش روز شنبه پایگاه خبری العالم، روزنامه "رأی الیوم" در یادداشتی نوشت: پادشاه اردن هفته گدشته در دیدار با سردبیران روزنامه های اردن به آنها اطلاع داد که وی به آمریکایی ها و روس ها ابلاغ کرد اگر نظام سوریه بر "عملیات نظامی بزرگ"در جنوب سوریه اصرار کند، و از نظر امنیتی  موجب آزار اردن شود یا بر امنیت مرزهای این کشور تاثیر و باعث موج آوارگی گسترده جدید شود، اردن دست بیکار نمی نشیند.

رأی الیوم در این گزارش به تحولات اخیر در جنوب سوریه اشاره کرد و نوشت: دو تحول قابل توجه در جنوب سوریه، نظر مراکز تصمیم گیری در اردن را به خود مشغول کرده و حکایت از آن دارد که اختلافات امنیتی و نظامی درباره ساختار عملیات نظامی در این منطقه در پشت پرده پدیدار شده است.

به این ترتیب پس از آن که دولت سوریه تجهیزات و نیروهای نظامی برای بازپس گیری جنوب سوریه، به شمال شهر"السویداء" اعزام کرد، راکت اندازهای آمریکایی که برای نخستین بار خبر از وجود آنها در داخل اراضی اردن داده شد به حرکت درآمده و اراضی سوریه را گلوله باران کردند و بعد ادعا شد که استحکامات گروهک تروریستی داعش در حومه السویداء و صحرای "تدمر" هدف قرار گرفته است.

تحول بسیار مهم و تامل‌برانگیز این که یک منبع آگاه به روزنامه رأی الیوم گفت که پادشاه اردن هفته گذشته در دیدار با سردبیران روزنامه های اردن گفته است که وی به آمریکایی ها و روس ها اطلاع داده است که اگر دولت سوریه بر اجرای "عملیات نظامی بزرگی" پافشاری کند که ممکن است اردن را به لحاظ امنیتی اذیت کند یا بر امنیت مرزهایش تاثیر گذارد و باعث موج آوارگی گسترده جدید شود، این کشور بی کار نخواهد نشست.

اندکی بعد سردبیران روزنامه های اردنی به نقل از پادشاه اردن گفتند که وی اشاره کرده است که در صورتی که اردن مجبور به رویارویی با عملیات نظامی بزرگ سوریه در نزدیکی مرزهای شمالی اش شود، همان کاری را انجام خواهد داد که پیشتر ترکیه انجام داد.

از سوی دیگر " عبدالله النسور" نخست وزیر اردن به برخی از نمایندگان پارلمان این کشور اطلاع داد که کشورش اصرار دارد  که از عملیات بزرگ ارتش سوریه باعنوان "آزادسازی جنوب سوریه" از گروه های مسلح سوری اجتناب کند.

در بحبوحه اعتراض ها و اظهارات اردنی ها، ائتلاف بین المللی ضد داعش برای نخستین بار اعلام کرد که مواضع گروهک تروریستی داعش در سوریه را با راکت انداز های مستقر در شمال اردن هدف قرار داده است.

این حمله بی سابقه، توسط راکت اندازهای آمریکایی صورت گرفته است و برخی از سیاستمداران عقیده دارند که هدف از آن بیان جدیت آمریکا در تامین امنیت و حمایت از مرزهای اردن با سلاح های قوی و استراتژیک است.

بر اساس گزارش های محلی و گزارش های برخی خبرگزاری ها به نقل از سرهنگ "استیو وارن" سخنگوی ائتلاف بین المللی ضد داعش"ائتلاف بین المللی از سامانه دفاع موشکی از نوع "ام142" با سرعت بالا یا موسوم به "موشک اندازها"ی مستقر در اردن، برای حمله به مواضع داعش در شهر"التنف" سوریه استفاده کرده است.

7- 213

پربیننده ترین خبرها