روسیه: مخالفان سوری دست از خواست خود بردارند

روسیه: مخالفان سوری دست از خواست خود بردارند
يکشنبه 23 اسفند 1394 - 09:40

العالم- نماینده روسیه در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو تأکید کرد، مخالفان تندرو سوری باید از درخواست برای کناره‌گیری فوری بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دست بردارند.

به گزارش پایگاه شبکه خبری العالم، «الکسی بورودافکین» در گفت‌وگوی مطبوعاتی نگرانی مسکو را از اصرار مخالفان تندرو برکناره‌گیری اسد به عنوان یک پیش‌شرط، اعلام کرد.
وی گفت: چنین درخواستی واقع گرایانه نیست و عملی شدنی نیست و نشان می دهد که مخالفان تندرو آماده مذاکره و رسیدن به توافق نیستند.
این مقام روس همچنین ادعاها درباره اینکه روسیه آتش‌بس در سوریه را نقض می‌کند، نادرست خواند.
نماینده روسیه در ژنو تصریح کرد: مخالفان توقف درگیری در سوریه تلاش می کنند دو طرف را به ادامه خونریزی سوق دهند و در گزارش های ساختگی و دروغین مدعی می شوند که نیروی هوای روسیه و سوریه تاسیسات غیرنظامی را هدف قرار می دهد که  خسارت های سنگین بین شهروندان به دنبال داشته است.
بوردافکین افزود: واقعیت مربوط به فعالیت های روسیه و سوریه در بیانیه هایی روزانه وزارت دفاع روسیه منعکس می شود.
وی همچنین از موضع ترکیه که تهدید کرده بود در صورت حضور کردهای سوریه در مذاکرات ژنو برای شکست مذاکرات تلاش خواهند کرد، انتقاد کرد و گفت: خواست ما این است که کردها نیز در مذاکرات نماینده داشته باشند و به همکاران بین المللی و اروپایی می گوییم که این موضع ترکیه که تهدید می کند مانع از مذاکرات می شود، باج خواهی به شمار می رود و به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
سازمان ملل متحد دور تازه‌ای از مذاکرات را برای پایان دادن به بحران داخلی سوریه سامان داده‌است. به گفته «استفان دی‌میستورا» نماینده سازمان ملل متحد در امور سوریه، این دور از مذاکرات بر «تشکیل یک دولت جدید و یک قانونی اساسی تازه» و نیز «برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و مجلس ظرف 18 ماه» متمرکز خواهد بود.
محمد علوش از مذاکره کنندگان تیم اعزامی گروه مخالفان سوریِ مورد حمایت عربستان شنبه شب در ژنو در تلاش برای برهم زدن دور جدید مذاکرات درباره سوریه با طرح پیش شرط جدیدی برآمد.
علوش بدون توجه به موضع ضعیف و ناتوانی سیاسی و نظامی جناح مخالفان سوری مورد حمایت ریاض گفت: "معتقدیم که مرحله انتقالی با رفتن بشار اسد یا مرگ او آغاز می شود. مرحله انتقالی نمی تواند با وجود این نظام یا راس این نظام در قدرت آغاز شود".
وی درحالی این سخنان را بیان کرد که وزیر امور خارجه سوریه پیشتر از مخالفت دمشق با شرط و شروط تحمیلی دیگران خبر داد و افزود: دولت سوریه هیچ پیش شرطی برای مذاکرات ژنو ندارد و به شرط و شروط هیچ یک از طرف ها تن نخواهد داد.
ولید المعلم افزود: رئیس جمهوری قانونی سوریه خط قرمز ماست، تا پایان دوره کنونی در قدرت خواهد بود و با هیچ طرفی در این باره مذاکره نخواهیم کرد. پس به مخالفان توصیه می کنم که اگر می خواهند برای مذاکره درباره برکناری اسد به ژنو بروند، از رفتن صرف نظر کنند.
وی برخی از مشخصات مرحله انتقال قدرت را اعلام کرد و گفت: مرحله انتقالی به معنای تدوین قانون اساسی جدید و تشکیل دولتی جدید با مشارکت برخی از طرف های مخالف است و هیچ یک از اسناد سازمان ملل متحد حاوی موضوع واگذاری سمت ریاست جمهوری پس از پایان مرحله انتقالی نیست.

203-9

پربیننده ترین خبرها