ملک عبدالله به اوباما: برای ما خط و نشان نکش!

ملک عبدالله به اوباما: برای ما خط و نشان نکش!
دوشنبه 24 اسفند 1394 - 21:39

العالم - رئیس سابق سرویس اطلاعات عربستان و سفیر پیشین سعودی در واشنگتن، ادعا کرد که ملک عبدالله پادشاه سابق عربستان درآخرین دیدار با باراک اوباما محکم روی میز کوبید و به او گفت که آقای رئیس جمهوری برای ما خط و نشان نکش!

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ترکی الفیصل" این موضوع را در مطلبی انتقادی از موضع اخیر باراک اوباما مطرح کرد که گفته است سعودی ها از تروریسم حمایت می کنند.
رئیس جمهوری آمریکا در مصاحبه اخیر خود با مجله آتلانتیک، عربستان سعودی را به حمایت از تروریسم متهم کرده است.
ترکی الفیصل در مقاله ای با عنوان "نَه.. آقای اوباما" که در روزنامه الشرق الاوسط منتشر شد، ادعا کرد که "عربستان سعودی پیشگام تشکیل ائتلافی برای مبارزه با داعش و جبهه النصره و آموزش دادن به سوری های باصطلاح آزادی خواه برای مبارزه با بشار الاسد بود؛ عربستان همچنین بدون کمک خواهی از آمریکا پیشگام حمایت نظامی، سیاسی و بشردوستانه از مردم یمن بود تا آنها کشورشان را از چنگال گروه حوثی (انصارالله) نجات دهند.
الفیصل خطاب به اوباما می نویسد، شما در دیدارتان با ملک سلمان گفتید که عربستان در جهان عرب و جهان اسلام نقش کلیدی دارد و باید با فعالیت های خرابکارانه ایران مقابله کرد ولی هم اکنون دیدگاه تان را درباره ما سعودی ها تغییر داده اید و عربستان را به دامن زدن به مناقشات فرقه ای و مذهبی در سوریه ، یمن و عراق متهم می کنید و با درخواست از ما برای همکاری با ایران در مسائل منطقه، اوضاع را بدتر می کنید؛ آیا دیدگاه اوباما درباره عربستان ریشه در نارضایتی اش از حمایت عربستان از ملت مصر دارد، ملتی که علیه دولت اخوان المسلمین که از حمایت خود اوباما برخوردار بود، قیام کرد؟
رییس سرویس اطلاعات عربستان می افزاید: ملک عبدالله( پادشاه سابق عربستان) در آخرین دیدارش با شما (اوباما) با دستش محکم روی میز کوبید و گفت که آقای رئیس جمهور! دیگر هیچ خط و نشانی برای ما نکش. ملک عبدالله از شما (اوباما) به علت فراموش کردن دوستی 80 سالۀ ریاض و واشنگتن و طرفداری از ایران که آمریکا را شیطان بزرگ می خواند، شدیدا انتقاد کرد. آقای اوباما! ما آن کسانی نیستیم که آنها را به سوء استفاده از دیگران برای دست یابی به اهدافشان متهم می کنید؟ ما همچنان ملت آمریکا را متحد خود می دانیم و هرگز حمایت های جرج بوش را که با اعزام نیروهای آمریکائی به خاورمیانه به تجاوز صدام به کویت پایان داد، فراموش نخواهیم کرد.
اوباما در مصاحبه با مجله آتلانتیک، عربستان و چند متحد عرب دیگر آمریکا را به دامن زدن به ناآرامی های خاورمیانه و تلاش برای کشاندن آمریکا به میدان جنگ نیابتی با ایران متهم کرده و گفته بود که منافع آمریکا ایجاب می کند که از سیاست حمایت نظامی مستمر خود از عربستان و متحدانش دست بردارد.
"پاتریک کوبرن" کارشناس خاورمیانه روزنامه ایندیپندنت در مقاله امروز خود نوشت: مصاحبه اوباما نشان می دهد که آمریکا به عربستان و متحدانش پشت کرده است و مهمترین اتفاق سیاست خارجی واشنگتن امتناع آمریکا از حمله نظامی به سوریه و تن ندادن به درخواست عربستان، چند کشور عرب دیگر و ترکیه برای براندازی نظام سوریه بود.

214-201-9

پربیننده ترین خبرها