عبدالباری عطوان:

مرحله انتقالی در سوریه چند دهه طول خواهد کشید

مرحله انتقالی در سوریه چند دهه طول خواهد کشید
دوشنبه 24 اسفند 1394 - 22:23

العالم - روزنامه رای الیوم در مطلبی نوشت که اجرا و به نتیجه رسیدن طرح سازمان ملل برای آغاز مرحله انتقالی در سوریه درپیچ و خم مذاکرات و گفت و گوهای سیاسی ممکن است چند سال طول بکشد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عبدالباری عطوان" روزنامه نگار و نویسنده مشهور عرب درمطلبی که امروز( دوشنبه ) در تارنمای رای الیوم منتشر شد نوشت: طرح سازمان ملل برای آغازمرحله انتقالی در سوریه که گمان می رود از حمایت شورای امنیت برخوردار باشد، ظاهراً قابل اجراء به نظرمی آید ولی این طرح وقتی که روی میز مذاکره کنندگان گذاشته می شود، شاید چند سال یا چند دهه طول بکشد که هیأت های مذاکره کننده درباره آن به توافق برسند.
عطوان افزود، اختلافات نظام سوریه و مخالفان این کشور بسیار زیاد و عمیق است و مخالفت با نظام حکومتی فدرال تنها وجه اشتراک هیأت ها است و جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز گفته که مساله نظام حکومتی فدرال  طرح "ب" است.
به نوشته این نویسنده عرب، مرحله انتقالی سوریه که باید 18 ماه ادامه داشته باشد، از امروز آغاز می شود و 3 هدف مذکور باید در این مرحله انتقالی اجرا شود وبراساس آن قدرت و اختیارات سوریه کاملاً به رئیس جمهوری منتخب و دولتیِ برخاسته از پارلمان و حائز رأی اعتماد آن منتقل گردد. 
درادامه مطلب عبدالباری عطوان آمده است : اظهارات "محمد علوش" مذاکره کننده ارشد ائتلاف ریاض (مخالفان) بیش از اظهارات افراد دیگری که روز یکشنبه وارد ژنو شدند، قابل توجه بود؛ علوش گفته بود که "مرحله انتقالی با کناره گیری اسد یا کشتن وی آغاز می شود و این مرحله تا زمانی که نظام کنونی سوریه یا اسد روی کار باشد، آغاز نخواهد شد."
"اظهارات محمد علوش جدید و قابل توجه است زیرا عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان سعودی تاکنون پیوسته بر لزوم کناره گیری بشار اسد با روش سیاسی یا نظامی تأکید می کرد، ولی این اولین بار است که عبارت "لزوم کناره گیری اسد یا کشتن وی" از زبان علوش شنیده می شود؛ علوش بی شک نماینده عربستان است و مساله اینجاست که اگر روش سیاسی برای حل بحران سوریه به جائی نرسد و روش نظامی نیز چندان طرفدارانی نداشته باشد، آیا گزینه "ترور" روی میز گذاشته خواهد شد؟."
به اعتقاد عطوان، مرحله انتقالی طبق اظهارات دی میستورا باید به محض آغاز مذاکرات یعنی امروز دوشنبه آغاز شود، آیا ما فردا اخباری همچون خبر ترور بشار اسد را خواهیم شنید؟ و آیا محمد علوش اطلاعات موثقی از اربابان سعودی یا شاه اربابان آمریکائی اش درباره ترور بشار اسد دریافت کرده است؟. 
ولید المعلم وزیر امور خارجه سوریه شنبه گذشته در کنفرانسی خبری گفت که بشار اسد خط قرمز است و فقط مردم این کشور می توانند درباره سرنوشت وی تصمیم بگیرند یعنی مساله سرنوشت اسد در هیچ مذاکراتی بررسی نخواهد شد، زیرا هیچیک از اسناد بین المللیِ مربوط به حل بحران سوریه حاوی مطلبی درباره انتخابات ریاست جمهوری نیست؛ اظهارات ولید المعلم نشان می دهد که بشار الجعفری رئیس هیأت مذاکره کننده سوری به محض پرداختن دی میستورا یا هیأت مذاکره کننده ائتلاف ریاض به مساله کناره گیری بشار اسد ژنو را به مقصد دمشق ترک خواهد کرد و شاید فوراً سالن مذاکرات ژنو را ترک کند.  
"مساله کشتن یا مرگ بشار اسد مساله جدیدی است که ما را به یاد طرح سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا برای ترور صدام با همکاری مخالفان عراقی کمی پیش از اشغال عراق می اندازد؛ در آن زمان رسانه های عربی و غربی برای گمراه کردن افکار عمومی تبلیغ می کردند که صدام "بدل ها و مشابه هایی" دارد و برای ترور وی چند حمله هوایی اجرا شد و چند نفر از نیروهای ارتش وی به مزدوری گرفته شدند ولی رژیم صدام این نیروهای ارتشی را شناسائی و بی رحمانه اعدام کرد."  
آیا اظهارات محمد علوش درباره مرگ یا کشتن بشار اسد یک نوع گمراه کردن افکار عمومی با جنگ روانی است؟ و اگر کشتن اسد جدی است، چه طرف هایی برای ترور وی دست به کار خواهند شد، عربستان یا سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا؟ و روسیه چه موضعی در قبال طرح ترور اسد خواهد گرفت؟. 
عطوان می نویسد: ما نمی توانیم به هیچ یک از پرسش ها پاسخ بدهیم ولی می توانیم بگوئیم که امکان اجرای طرح ترور بشار اسد تقریباً غیرممکن است. 
بحران سوریه وارد ششمین سال خود شده و موقعیت و جای پای بشار اسد این روزها بهتر و مستحکم تر از گذشته است، زیرا ارتش سوریه در شمال، جنوب، شرق و غرب این کشور با پشتیبانی هوایی روسیه پیروزی های بزرگی را به دست آورده و به خوبی پیشروی کرده است و دشمنان اسد دچار ضعف و از هم گسیختگی شده اند و تهدید عربستان برای لشکرکشی به سوریه منتفی شده است و قطر که در 5 سال گذشته نقش اساسی در حمایت مالی و نظامی از مخالفان سوری بازی می کرد، پا پس کشیده و ترکیه نیز بهای سیاست های خارجی اش را می پردازد و گرفتار انفجارهای تروریستی در استانبول و آنکارا شده است و روابطش با روسیه و اتحادیه اروپا بسیار تیره شده و با آمریکائی ها نیز به مرز قطع شدن رسیده است، آمریکائی هایی که از کُردها – دشمنان رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه – حمایت می کنند و شاید انفجار شب گذشته آنکارا که تاکنون 37 کشته و 150 زخمی برجای گذاشته است، بیانگر وخامت شدید اوضاع داخلی ترکیه باشد.
وی در خاتمه می نویسد، ما درباره آغاز مذاکرات ژنو شک و تردید داریم و اگر هم آغاز شود، زیاد ادامه پیدا نخواهد کرد و ولید المعلم در کنفرانس خبری اخیر خود تهدید کرد که اگر مخالفان سوری ظرف 24 ساعت وارد ژنو نشوند، هیأت مذاکره کننده دولت سوریه به دمشق بازخواهد گشت.

214-201-9

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها