بان‌کی‌مون خشمگین شد: چرا ضد من تظاهرات کردید؟!

بان‌کی‌مون خشمگین شد: چرا ضد من تظاهرات کردید؟!
سه شنبه 25 اسفند 1394 - 13:54

"بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل از تظاهرات در رباط پایتخت مغرب در اعتراض به اظهاراتش درباره صحرای غربی، ابراز یأس و خشم کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، بان کی مون به صلاح الدین مزوار وزیر خارجه مغرب گفت: از این مغربی ها روز یک شنبه ضد اظهاراتم درباره اوضاع در صحرای غربی تظاهرات کردند و علیه من شعار دادند، احساس خشم و نومیدی می کنم.

ده ها هزار تن از مردم مغرب، روز یک شنبه با برگزاری تظاهرات گسترده در رباط، ضد موضع گیری های بان کی مون در قبال اوضاع در صحرای غربی، واکنش نشان دادند و حمایت خود را از ملک محمد ششم پادشاه مغرب اعلام کردند.

دفتر دبیرکل سازمان ملل در بیانیه ای شدید اللهجه، تاکید کرد که اظهارات دولت مغرب و واکنش های تظاهر کنندگان را تعرض خود و سازمان ملل متحد می داند.

دولت مغرب، هفته گذشته، دبیرکل سازمان ملل را در موضع گیری هایش در خصوص اوضاع در صحرای غربی، فاقد بی طرفی دانست و تاکید کرد که بان کی مون، برای توصیف اوضاع در صحرای غربی، از واژۀ "اشغال" استفاده کرد.
این صحرا، از زمان عقب نشینی استعمارگران اسپانیایی از آن در سال 1975 تاکنون، به موضوع اختلاف تبدیل شده است.

سازمان ملل ضمن اعتراف به این که بان کی مون از این واژه استفاده کرده است، توضیح داد که استفادۀ او از واژه اشغال، واکنشی شخصی به شرایط ناگوار انسانی است که آوارگان صحرا، مدت هاست، در آن به سر می برند.

بان کی مون از وزیر خارجه مغرب خواست درباره گزارش هایی که از مشارکت شماری از وزیران دولت مغرب در این تظاهرات حکایت دارد، توضیح دهد.

بر اساس اعلام خبرگزاری رسمی مغرب، در این تظاهرات، 3 میلیون تن شرکت داشتند. به گفتۀ برخی از شرکت کنندگان، دولت، اتوبوس ها و قطارهای مجانی برای مشارکت مردم در تظاهرات در نظر گرفته بود.

205-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها