منامه پست تحلیل کرد:

سرنوشت مبهم اشغالگران سعودی در گرداب بحرین

سرنوشت مبهم اشغالگران سعودی در گرداب بحرین
چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 17:25

در پنجمین سالگرد ورود ارتش سعودی به بحرین، روند تحولات منطقه، از گرفتاری روزافزون عربستان در منطقه، تغییر موازنه قوا به زیان این کشور و تحول در روابط ریاض با واشنگتن حکایت دارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سایت بحرینی "منامه پست" در گزارشی تحلیلی به بررسی جایگاه کنونی عربستان در منطقه و روابط ریاض و واشنگتن پرداخت و نوشت: روابط بین آمریکا و عربستان که بر مبنای ائتلاف سنتی بین دو کشور بود، تغییر کرده است. این ائتلاف از یک سو امنیت و نفوذ عربستان در مناطق حیاتی خودش را تضمین می کرد و از سوی دیگر، جریان نفت و استفاده از خزانه عربستان را برای آمریکا - تا هر وقت که بخواهد- تضمین می کرد.

این تغییر با مخالفت واشنگتن با درخواست ریاض برای ورود به جنگ مستقیم در سوریه درسال 2014 میلادی ظهور کرد و وضعیت با دخالت گسترده روسیه از چهار ماه پیش در سوریه و تحولات ناشی از آن برای ریاض بدتر شد. این دخالت نظامی روسیه معادله را در میدان نبرد تغییر داد و سپس واشنگتن و مسکو برای آتش بس بین همه طرفها به غیر از داعش و جبهه النصره در سوریه توافق کردند و این امر گزینه دخالت نظامی را که عربستان و شرکت کنندگان در مانور "رعد شمال" وعده آن را داده بودند، ناکام گذاشت.

"منامه پست" با اشاره به اقدام عربستان در ایجاد ائتلاف های ظاهری بی پشتوانه نوشت: عربستان در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته است؛ بویژه که مصاحبه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا با مجله آتلانتیک میزان این شکاف بین دو طرف را برملا کرد و خلاصه سیاست آمریکا را در یک جمله بیان کرد و آن هم اینکه آمریکا نمی خواهد بیش از این در شنزار خاورمیانه فرو برود.

این سایت با اشاره به وضعیت نامطلوب اقتصادی عربستان و مجبور شدن این کشور برای گرفتن وام خارجی به خاطر جنگ افروزی های مختلف نوشت: همه نشانه و بیشتر تحلیلگران از جمله طرفداران خود محور عربستان نیز اذعان می کنند که قطب نمای قدرت در منطقه از عربستان دور می شود زیرا به طور خلاصه، ریاض در همه تلاش ها برای ضربه زدن به ایران و روسیه در منطقه شکست خورد و نتایج معکوس گرفت.

درسایه این شرایط و داده ها، بحرینی ها بر گزینه انقلابی خود که از پنج سال پیش در دستور کار قرار داده اند، پافشاری می کنند؛ بویژه که همه پرونده ها در هم تنیده شده است و نمی توان آنها را از هم جدا کرد و اگر حکومت سعودی نبود، آل خلیفه پا برجا نمی ماند.

در سایه پنجمین سالگرد ورود عربستان به بحرین، عربستان دیگر آن کشوری نیست که در اوج قدرت باشد و در مسیر سراشیبی قرار گرفته است که بازیافتن وضعیت سیاسی و اقتصادی سابقش دشوار به نظر می رسد.

پربیننده ترین خبرها