پیوستن ترکیه به اروپا در دستور کار نیست

پیوستن ترکیه به اروپا در دستور کار نیست
چهارشنبه 26 اسفند 1394 - 21:03

صدر اعظم آلمان با اشاره به بحران آوارگان گفت، مسئله ورود ترکیه به اتحادیه اروپا در دستور کار این اتحادیه قرار ندارد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان با اعلام تازه ترین مواضع و سیاست های برلین درباره بحران آوارگان و نیز با اشاره به پیشنهاد اروپایی ها به ترکیه در خصوص آوارگان گفت، مسئله پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا حقیقتا در دستور کار این اتحادیه قرار ندارد.
مرکل با قرائت بیانیه ای دولتی در پارلمان فدرال آلمان در خصوص تلاش ها برای حل بحران آوارگان و اینکه چرا وی برای فائق آمدن بر بحران آوارگان روی کمک های ترکیه حساب می کند، گفت، برای آلمان و کل اتحادیه اروپا، مسئله آوارگان بزرگترین چالش دهه های اخیر محسوب می شود.
مرکل افزود: بر همین اساس ما باید به همکاری خود با ترکیه ادامه و آن را توسعه دهیم و این در شرایطی است که آنکارا همچنان آزادی بیان را محدود می کند.
صدراعظم آلمان در جریان سخنانی در پارلمان این کشور گفت: «پناهجویان باید به مقامات یونان اعتماد کنند. اینکه برخی از کشورهای اروپایی تاکنون در زمینه پناهجویان مشارکت نکرده‌اند، افتخاری برای آنان محسوب نمی‌شود. اتحادیه اروپا باید بر آزادی مطبوعات، حقوق‌اتباع کرد در ترکیه تاکید داشته باشد.»
وی ادامه داد: تاکنون آوارگان را نمی شد به ترکیه برگرداند و این یک معضل بزرگ برای اروپا به شمار می رفت. اما برنامه اصلی ما آن است که ترکیه به پس گرفتن مهاجران غیرقانونی به اروپا آمده، متعهد شود. همچنین به ترکیه پیشنهاد شده است تا آوارگان جدیدالورود به یونان را نیز بازستاند و در مقابل، دولت ترکیه نیز پایان دادن به الزام اعطای ویزای ورود به اروپا برای شهروندان ترکیه ای و تسریع در مذاکرات ورود این کشور به اتحادیه اروپا را درخواست کرده است که البته مسئله ورود ترکیه به اتحادیه اروپا حقیقتا در دستور کار ما قرار ندارد.
صدر اعظم آلمان در ادامه بیانیه دولتی امروز خود در بوندس تاگ تأکید کرد: می خواهم خیلی شفاف به شما بگویم که این مأموریت تنها به طور مرحله به مرحله پیش می رود. ما نخستین امکانات نظارتی را مشرف به جزیره «لِسبوس» یونان تمهید کردیم اما همزمان دسترسی بیشتر به آبهای ترکیه را مطالبه می کنیم؛ به طوری که تمامی این جزیره ها امکان نظارتی را برای ما به وجود آورند. مشاهدات مربوط به روزهای گذشته در مورد جزیره «لسبوس» به خوبی به ما نشان داد که مهاجران بیشتری می توانند خود را به جزیره «خیوس» یونان واقع در دریای اژه برسانند. ملاحظه می کنید که این راه حل پایداری نیست و به همین علت است که ما دسترسی به تمامی آبهای ترکیه را مدنظر داریم.
صدراعظم آلمان تصریح کرد: اگر ما فصل جدیدی از مذاکرات با ترکیه را در مورد پیوستن اش به اتحادیه اروپا برنامه ریزی کنیم، نکته مهم در این رابطه آن است که مذاکرات مربوط به ورود ترکیه به اتحادیه اروپا، باز و شفاف باشد که البته چنین دستور کاری را اکنون در برنامه نداریم. آنچه برای اروپا در حل مسئله آوارگان تعیین کننده است اینکه با مهاجرانی که باید به ترکیه برگردانده شوند، طبق استانداردهای اروپا و کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل رفتار شود. بنابراین چنانچه ترکیه، آینده مهاجران را مطابق توافقات بین المللی تأمین کند، آنها دیگر دلیلی برای به خطر انداختن جان خود از طریق قاچاقچیان انسان نخواهند داشت.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها