مسکو: کردهای سوریه حق تصمیم گیری یکجانبه را ندارند

مسکو: کردهای سوریه حق تصمیم گیری یکجانبه را ندارند
پنج‌شنبه 27 اسفند 1394 - 17:34

سخنگوی مطبوعاتی رییس جمهور روسیه گفت، ملت سوریه تنها طرفی است که حق تصمیم گیر درباره نظام آینده حکومتی کشورش را دارد و کردهای سوریه حق این را ندارند که درباره فدرالی شدن این کشور به طور یک جانبه تصمیم گیری نمایند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روسیا الیوم، "دیمیتری پسکوف" روز پنجشنبه گفت: تعیین شکل نظام سوریه فقط منحصر به سوری ها است و باید در روندی مشخص شود که تمام طوایف و اقوام سوری اعم از کرد، شیعه، علوی، سنی، دروز و غیره در آن شرکت داشته باشند.  
وی تاکید کرد که روسیه همواره خواستار مشارکت کردها در گفت و گوهای جاری صلح در ژنو بوده است.
پسکوف ادامه داد، سوری ها باید بفهمند که خود باید نظام حکومت آتی کشورشان را مشخص و در زمینه تدوین پیش نویس قانون اساسی جدید سوریه شرکت کنند.
"میخائیل بوگدانف" معاون وزیر امور خارجه روسیه نیز در سخنانی به خبرگزاری "نووستی" روسیه گفت، کردها حق ندارند درباره فدرالی شدن سوریه به ویژه خارج از مذاکرات ژنو به شکل یک جانبه تصمیم گیری نمایند. 

کردهای سوریه امروز در مناطق تحت کنترل خود در شمال این کشور، مدعی برقراری نظام فدرال شدند.
در همین راستا یک منبع مسؤول در وزارت امورخارجه سوریه به خبرگزاری "سانا" گفت، دولت به هر طرفی که به دنبال ضربه زدن به وحدت سرزمین و یکپارچگی ملت سوریه است -از جمله شرکت کنندگان در نشست شهر الرمیلان در استان حسکه- هشدار می دهد؛ زیرا مطرح کردن موضوع اتحادیه یا فدرالیسم به مثابه تعرض به یکپارچگی سوریه و برخلاف قانون اساسی و ارزشهای ملی و معاهدات بین المللی است.
خبرگزاری فرانسه روز گذشته به نقل از یک مسوول در حزب اتحاد دموکراتیک، بزرگترین گروه مسلح کُرد سوریه ، اعلام کرده بود که این حزب برای تشکیل منطقه کردستان مستقل در چارچوب نظامی فدرالی در سوریه تلاش می کند.
"صالح مسلم" که در زمان حاضر به منظور شرکت در نشست "ژنو2 " برای حل سیاسی بحران سوریه در پایان ژانویه، در اروپا بسر می برد، گفت: "کردستان سوریه به سه استان برخوردار از خودمختاری شامل؛ کوبانی در مرکز، عفرین در غرب وقامشلی در شرق تقسیم خواهد شد.
206-8

 

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها