هشدار رسانه‌های غربی درباره "بحران" در الجزایر

هشدار رسانه‌های غربی درباره
شنبه 29 اسفند 1394 - 22:06

رسانه‌های غربی در حالی درباره آغاز قریب الوقوع اعتراضات در آن کشور هشدار می‌دهند که دولت الجزایر برخی از کشورهای عربی و بیگانه را به برنامه‌ریزی برای ضربه زدن به این کشور و توطئه علیه آن متهم می‌کند.

به گزارش شبکه خبری العالم، همزمان با فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب الجزایر، شمار زیادی از مقالات و تحلیل های رسانه ها از وقوع بحران اجتماعی-سیاسی قریب الوقوع در این کشور خبر داده اند.
تحلیل های رسانه ای دلیل این احتمالات را دنبال کاهش قیمت نفت و گاز و جنگ قدرت در رأس هرم قدرت می دانند. این در حالی است که دولت الجزایر، بر این باور است که کشور به علت مواضعش، با توطئه خارجی مواجه است.
روزنامه فرانسوی "فیگارو" پیشتاز رسانه ها در اظهار نگرانی اروپایی ها درباره اوضاع الجزایر بوده است. به طوری که این روزنامه با چاپ مقاله ای تحت عنوان "چرا الجزایر اروپا را می ترساند؟" اینگونه القا می کند که الجزایر در آستانه تبدیل شدن به یک مصر جدید است و این کشور با انفجار اجتماعی و سیاسی قریب الوقوعی مواجه است.
رسانه ها، مسائل پشت پرده دولت ها و دستگاههای اطلاعاتی درباره نگرانی پیرامون انفجار اجتماعی و سیاسی در الجزایر را که منجر به مشکلاتی برای اروپا خواهد شد منعکس می نمایند.
وضعیت الجزایر باعث شده است تا احتمال وقوع انفجار اجتماعی در این کشور منطقی به نظر برسد. به طوری که درآمد این کشور از فروش نفت و گاز در دو سال اخیر، به میزان 60 درصد کاهش، و بیکاری و وابستگی افراد به کمک های دولت افزایش یافته است. همچنین برخی از پروژه های عمومی که شمار زیادی از بیکاران در آن مشغول به کار بودند متوقف شده اند.
همزمان میزان ذخایر ارزی این کشور نیز کاهش یافته است و آخرین گزارش صندوق بین الملل پول بیانگر آن است به دلیل کاهش قیمت جهانی نفت، ذخایر ارزی الجزایر در سال 2015 با 35 میلیارد دلار کاهش، به رقمی معادل 143 میلیارد دلار رسیده است.
تحولات اخیر در حالی است که نزاع علنی میان گروههای حاکم بر این کشور در غیاب عبدالعزیز بوتفلیقه رئیس جمهور بیمار این کشور تشدید شده است که نمونه آن را می توان در برکناری رئیس سابق دستگاه اطلاعات و چندین ژنرال دیگر مشاهده کرد.
از سوی دیگر، سایه تروریسم از طریق مرزهای الجزایر با تونس، لیبی و مالی بر این کشور سایه افکنده است و روز جمعه (28 اسفند) جمله یکی از تأسیسات نفتی الجزایر در منطقه عین صالح واقع در جنوب این کشور مورد حمله قرار گرفته است.
علاوه بر این مقامات الجزایری هنوز درباره کشف موشک های امریکایی استینگر از تروریست های دستگیر شده در شرق کشورشان در شوک به سر می برند.
رسانه های الجزایر به ویژه رسانه های نزدیک به دولت، ایجاد نگرانی درباره اوضاع این کشور توسط برخی از رسانه های این کشور را مورد انتقاد شدید قرار داده و اعلام می کنند تحلیل های اخیر براساس ارزیابی های اشتباه و تعمیم اوضاع و شرایط برخی از کشورهای عربی بر الجزایر استوار است.
طبقه حاکم بر الجزایر بر این باورند که این کشور مورد هدف توطئه ها قرار دارد. اما آنها اشاره ای به عوامل پشت پرده ای و گردانندگان اصلی این توطئه نکرده اند. اما به طور غیر مستقیم نام برخی از کشورهای غربی و عربی به ویژه عربستان سعودی را مطرح کرده اند.
حاکمان الجزایر از اینکه این کشور در دوره انقلاب های موسوم به "بهار عربی" از تنش های اجتماعی و سیاسی در امان مانده است فخرفروشی می کنند.

7-  216

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها