عکس نزار قبانی در صفحۀ اول گوگل

عکس نزار قبانی در صفحۀ اول گوگل
دوشنبه 2 فروردين 1395 - 20:16

سایت جست وجوگر "گوگل"، روز دوشنبه، نود و سومین سالگرد تولد "نزار قبانی" شاعر بزرگ و دیپلمات سوری را گرامی داشت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، نزار قبانی، در ۲۱ مارس ۱۹۲۳ در دمشق به دنیا آمد و از پدر و پدربزرگش، تمایل به هنر و ادبیات را به ارث برد.

وی به محض فارغ التحصیل شدن از دانشکدۀ حقوقِ دانشگاه سوریه در سال 1945، به سلک دیپلماسی درآمد و در پایتخت های مختلف جهان، نماینده کشورش شد.

ورودِ نزار قبانی به دنیای سیاست، یک سال پس از انتشار نخستین کتاب شعرش به نام "آن گندمگون به من گفت" صورت گرفت.

او تا پیش از از شكست اعراب از رژیم اسرائیل در ژوئن۱۹۶۶، فقط اشعار عاشقانه می سرود، اما بعد از آن شكست بود كه وارد سیاست شد و قصيده "یادداشتی بر دفتر شكست" را سرود كه در محافل ادبی و سياسی جهان عرب غوغا به پا کرد.

نزار قبانی، به مدت بیست سال سفیر سوریه در کشورهای مختلف بود و در همان سال ها بود که در عملیاتی تروریستی، همسر خود "بلقیس الراوی" را از دست داد.

این شاعر بزرگ سوری، در مدت نیم قرن، بیش از 35 کتاب شعر منتشر کرد و انتشاراتی برای چاپ اشعارش در بیروت تاسیس کرد و 10 سالِ آخر عمر خود را در لندن زیست تا این که سرانجام در ۳۰ آوریل ۱۹۷۸ میلادی در 55 سالگی بدرود حیات گفت و به دستور "حافظ اسد" رئیس جمهور وقت سوریه، تشییع جنازه ای باشکوه برای او برگزار شد و پیکرش در دمشق به خاک سپرده شد.

سایت گوگل، در مناسبت های خاص، صفحۀ نخستِ خود را تغییر شکل داده و به آن مناسبت اختصاص می دهد و روز دوشنبه، به احترام زادروز نزار قبانی، عکسی از او را زمینۀ صفحۀ نخستِ خود کرد.

215-8

 

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها