انتحاری بروکسل و نقش مشکوک ترکیه!

انتحاری بروکسل و نقش مشکوک ترکیه!
شنبه 7 فروردين 1395 - 21:11

العالم ـ عملیات تروریستی بروکسل موجب فاش شدن برخی اطلاعات درباره دو عامل انتحاری فرودگاه و متروی پایتخت بلژیک و ارتباط این موضوع با ترکیه شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اطلاعات درباره عامل انتحاری فرودگاه بروکسل متناقض است؛ و هرکس مسئولیت این شخص را به عهده دیگری می گذارد.
رییس جمهوری ترکیه تاکید کرد که یک مظنون حملات بروکسل درسال 2015 در ترکیه بازداشت و به بلژیک فرستاده شد.
رجب طیب اردوغان افزود که یکی از عاملان حملات بروکسل درغازی عینتاب (جنوب ترکیه) در ماه ژوئن سال گذشته بازداشت و سپس در 14 مارس 2015 به بلژیک فرستاده شد.
وی تاکید کرد علی رغم هشدارهای ترکیه مبنی بر تروریست بودن فرد تحویل داده شده، بلژیکی ها پس از آنکه نتوانستند ارتباط وی را با تروریسم ثابت کنند، او را آزاد کردند.
اردوغان گفت: شخص مورد نظر درخواست کرده بود تا به هلند فرستاده شود.
یک مسئول ترکیه ای فرد مورد نظر دراظهارات اردوغان را " ابراهیم بکراوی" عامل انفجار فرودگاه بروکسل معرفی کرد.
او گفت که مقام های کشورش پس از مدت کوتاهی از بازداشت بکراوی، درباره وی به بلژیکی ها هشداردادند.
وی افزود: مقام های بلژیک در پاسخ به یادداشت ترکیه اظهارداشتند که ابراهیم بکراوی یک پرونده جنایی دارد؛ اما ما نتوانسته ایم ارتباط وی با تروریسم را ثابت کنیم و با توجه به نبود درخواست استرداد و یا اخطاراینترپل، وی به عنوان شهروند اتحادیه اروپا می تواند به هرمکان درکشورهای عضو اتحادیه سفر کند و به همین دلیل به هلند فرستاده شد.
ازسوی دیگر"آرد فان دیر ستیر" وزیردادگستری هلند می گوید که هرچند ترکیه ابراهیم بکراوی را اخراج کرد؛ اما مقام های آنکارا درباره مشکوک بودن این فرد به تروریسم به هلند هشدار ندادند.
وزیردادگستری هلند بااشاره به اینکه بکراوی در 14 ژوئیه 2015  به هلند فرستاده شد، یادآور شد: مقام های ترکیه وی را سوار هواپیما کرده و از کشورخود اخراج کردند.
وی افزود: مقام های  ترکیه در ساعت 10:14 ایمیلی به سفارت ما در آنکارا ارسال کردند و هواپیمای حامل بکراوی ساعت 10:40 به پرواز درآمد، در ایمیل مقام های ترکیه اطلاعاتی درباره این شخص و یا علت اخراج وی نیامده است.
ستیر تاکید کرد که پلیس ترکیه هنگام اخراج یک شخص تماس می گیرد اما در این حادثه چنین امری اتفاق نیفتاد... در اینگونه تماسها، مقام های ترکیه توضیح می دهند که آیا این شخص به تروریسم یا افراط گرایی ارتباط دارد.
وی گفت: روز بعد، پلیس هلند با آنها تماس گرفت اما مقام های ترکیه علت اخراج وی را توضیح ندادند و هیچ هشدار بین المللی درباره وی صادر نشد؛ از این رو نمی شد هیچ اقدامی اتخاذ کرد. هیچ دلیل و مدرکی برای بازداشت وی و یا شک و تردید درباره وی وجود نداشت.
درهمین حال رسانه های آمریکا هم به نقل از یک مسئول آن کشور گزارش کردند که ابراهیم بکراوی عامل انتحاری انفجار فرودگاه بروکسل از قبل از حملات پاریس در 13 نوامبر، در فهرست افراد تحت تعقیب پلیس آمریکا قرار داشته است.
شبکه سی.ان.ان آمریکا تاکید کرد که خالد برادر ابراهیم بکراوی هم که خود را در ایستگاه متروی بروکسل منفجر کرد، پس از حملات پاریس به این فهرستها  افزوده شد.

210-9

پربیننده ترین خبرها