عربستان، می خواست با ایران دوست باشد!

عربستان، می خواست با ایران دوست باشد!
دوشنبه 9 فروردين 1395 - 20:31

العالم - وزیر خارجۀ عربستان سعودی، روز دوشنبه، ادعا کرد که دست دوستی کشورش ، از زمان پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، به سوی ایران دراز بوده، اما پاسخی دریافت نکرده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "عادل الجبیر" که درکنفرانس خبری مشترک با وزیر خارجه آفریقای جنوبی، در ریاض ادعا کرد: می خواستیم با ایران، روابطی سالم داشته باشیم، اما با دخالت در امور داخلیمان مواجه بودیم، آن گاه با تعطیلی مناسک حج، ترور شدن یکی از دیپلمات هایمان و سپس حمله به سفارتخانه هایمان روبرو شدیم.

به نوشتۀ وبگاه شبکۀ سی.ان.ان، الجبیر همچنین درباره اظهارات باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا که گفته بود عربستان و ایران باید به دنبال راهی برای همزیستی و حسن همجواری باشند؛ گفت: نمی توانیم به اظهارات رسانه ای پاسخ دهیم.

به نوشتۀ وزارت خارجۀ عربستان در صفحۀ توییتر، الجبیرهمچنین گفت: روابط عربستان و آمریکا، بر اساس پایبندی واشنگتن به وفاداری به پیمان ها ارزیابی می شود؛ این روابط تاریخی و راهبردی است و روز به روز بر استحکام آن افزوده می شود.

گفتنی است که عربستان، از زبان "فهد بن عبدالعزیز" ولیعهدِ وقت این کشور در زمان انقلاب اسلامی، دشمنی خود را با انقلاب و ملت ایران اعلام و بر حمایت از رژیم مقبور شاه تاکید کرد، آنگاه در جنگِ تحمیلی صدام ضد ایران از سال 1980 تا 1988 شریک شد، پس از آن، 400 تن از حجاج ایرانی را در تظاهرات برائت از مشرکان به سال 1987 به شهادت رساند، سپس در حمله به عراق شرکت کرد و صادر کردن تروریسم به منطقه، از پاکستان و افغانستان گرفته تا لیبی را در دستور کار قرار داد و این تنها بخشی از "دستِ دوستی عربستان" است که وزیرِ خارجۀ این کشور، مدعی دراز بودنِ آن به سمت ایران شده است.

205-9

پربیننده ترین خبرها