تیرگی روابط آمریکا و ترکیه درآستانه اجلاس هسته ای

تیرگی روابط آمریکا و ترکیه درآستانه اجلاس هسته ای
سه شنبه 10 فروردين 1395 - 11:06

العالم - تداوم اختلاف آمریکا و ترکیه در مسایل مختلف منطقه ای از جمله حمایت این کشور از کردها و خودداری از خواست آنکارا برای حمله به سوریه، در آستانه برگزاری اجلاس امنیت هسته ای در واشنگتن بیش از پیش جلوه گر شده است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه این هفته در چهارمین و آخرین مجمع اجلاس امنیت هسته‎ای در واشنگتن مشارکت خواهد کرد ولی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با وی دیدار نخواهد کرد که این امر بیانگر تداوم اختلافات مقامات تُرک و آمریکائی است.

همچنین گفته می شود که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا پیشنهاد رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود را مبنی بر شرکت در مراسم افتتاحیه مسجدی که با بودجه ترکیه در ایالت مریلند بنا شده، نپذیرفته است.

پیش بینی می شود که سران چند کشور روزهای پنجشنبه و جمعه (12 و 13 فروردین ماه) برای مشارکت در چهارمین اجلاس امنیت هسته ای وارد واشنگتن شوند و به گفته یکی از مقام های آمریکائی ؛ اوباما فقط با همتای چینی خود شی جین پین دیدار خواهد کرد. 

قرار است اوباما در این مجمع با حضور نمایندگان 51 کشور جهان و سازمان‌های مهم بین المللی از جمله اتحادیه اروپا و سازمان ملل درباره اقدام های ممکن برای جلوگیری از دستیابی گروه‌های تروریستی به سلاح‌های هسته‌ای صحبت کند.

ترکیه و آمریکا دو متحد عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هستند ولی روابط شان در چند ماه گذشته بر سر بحران سوریه تیره شده است و حملات ارتش ترکیه به مواضع کُردهایِ متحد آمریکا این روابط را تیره تر کرده است. 

ترکیه کُردهایِ متحد آمریکا را به ارتباط داشتن با حزب کارگران کردستان ( پ ک ک ) متهم می کند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا هنگام دیدارش با همتای تُرک خود داود چاووش اوغلو در ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا به مساله اختلافات واشنگتن و آنکارا نپرداخت بلکه اعلام کرد که دولت متبوعش همچنان به همکاری خود با دولت آنکارا ادامه خواهد داد.

یکی دیگر از علل تیرگی روابط واشنگتن و آنکارا انتقاد کاخ سفید از سختگیری مقام های ترکیه در مسائل آزادی بیان و دموکراسی است.

جان ارنست سخنگوی کاخ سفید روز 27 اسفند ماه 1394 ( 17 مارس) اعلام کرد: ما از مقام های ترکیه می خواهیم که رفتارهای خود را با اصول و مبانی موجود در قانون اساسی این کشور به خصوص حق آزادی بیان، حق تجمع و حق اطلاع رسانی تطابق بدهند و سازگار کنند. 

211-214-9

پربیننده ترین خبرها