5 سال زمان برای بازسازی آثار تخریب تدمر توسط داعش

5 سال زمان برای بازسازی آثار تخریب تدمر توسط داعش
سه شنبه 10 فروردين 1395 - 22:57

تدمر(العالم) - رئیس اداره کل موزه ها و آثار باستانی سوریه گفت برای بازسازی آثار باستانی تخریب شده شهر تدمر پس از آزادسازی از چنگال داعش به 5 سال زمان نیاز داریم.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، " مامون عبدالکریم" درهمین حال تاکید کرد که 80 درصد از آثار باستانی این شهرموسوم به پالمیرا از آسیب درامان مانده و کارکنان شایسته وبا تجریه این سازمان اقدام های خود را طی یک سال  برای ترمیم آغازمی کنند.

وی پیش بینی کرد که فعالیت های مقدماتی برای بازسازی تدمر درسال 2016 به پایان برسد.

عبدالکریم افزود: اداره کل موزه ها و آثار باستانی سوریه امکانات و تجارب خوبی دارد و دهها طرح نیز برای ترمیم تدمرآغاز شده است.

وی بیان کرد: اعتقاد دارم اقدام های پیشگیرانه ی خوبی در اطراف شهر تدمر برای جلوگیری ازسقوط آن درحال انجام است.

کارشناسان روسی نیز قرار است در خنثی کردن مین هایی که داعش در این شهر کارگذاشته ، با نظامیان سوری همکاری کنند.

سازمان یونسکو ، گروه داعش را به خاطر ویرانی هایی که در شهر تدمر به جا گذاشته محکوم کرد و آن را جنایت جنگی دانست.

شهر باستانی پالمیرا که به «مروارید صحرا» معروف است در 210 کیلومتری دمشق یکی از مهم‌ترین ویرانه‌های تاریخی جهان و یکی از آثار ثبت‌شدهٔ سوریه است که در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار دارد. قدمت بخش اعظم ویرانه‌های پالمیرا به سده یکم و دوم میلادی باز می‌گردد.

این شهر تبلور هنر و معماری قرن‌های نخست و دوم است که در آن تکنیک‌های یونانی و رومی با سنت‌های محلی و نفوذ ایران باستان درهم آمیخته است. این محوطه حاوی بیش از هزار ستون و یک گورستان عظیم شامل بیش از ۵۰۰ مقبره است. تا پیش از جنگ داخلی سوریه هر سال بیش از ۱۵۰ هزار جهانگرد از پالمیرا بازدید می‌کردند.

گروه تروریستی  داعش از زمان اشغال این شهر که حدود ده ماه به درازا کشید، دو معبد "بعل شمین" و "بل " را  منفجر  و شماری از برج های خاموشی این شهر را تخریب کرد. 

نیروهای ارتش سوریه با همکاری نیروهای مردمی پس از نبردهای سنگین با گروه تروریستی داعش روزهشتم فروردین ماه امسال شهر تدمر و شهر باستانی پالمیرا را تحت کنترل خود درآوردند.

217-9

پربیننده ترین خبرها