دیده بان حقوق بشر: شلیک به سر جوان فلسطینی، جنایت جنگی است

دیده بان حقوق بشر: شلیک به سر جوان فلسطینی، جنایت جنگی است
چهارشنبه 11 فروردين 1395 - 14:57

العالم - دیده بان حقوق بشر، اعلام کرد اقدام سرباز صهیونیست در شلیک به سر "عبدالفتاح الشریف"، جوان فلسطینی زخمی نشان دهنده فضای کلی امکان فرار از مجازات در زمینه ارتکاب جنایت های جنگی در سرزمین های اشغالی است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "ساره لیا واتسون" مدیراجرایی بخش خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشرگفت: ویدئوی منتشره ازاعدام عبدالفتاح الشریف به دست سرباز اسرائیلی در الخلیل، نشان دهنده آن است که قتل با خونسردی و در مقابل شمار فراوانی شاهد انجام می گیرد و این امر، بنیاد اساسی یک قضیه قانونی است.
وی افزود: در اینجا، این سؤال مطرح می شود که آیا مقام های اسرائیلی درباره این جنایت، به طور متفاوت با موارد متعددی از جنایت های مشابه رفتار و عامل این جنایت را به دادگاه معرفی می کنند؟
دیده بان حقوق بشرهمچنین اعلام کرد: ارتش به ندرت نظامیانی را که در جنایت جنگی دست دارند محاکمه می کند.
مرکز حقوق بشر سرزمین های اشغالی نیز در بیانیه ای اعلام کرد یک فلسطینی همکار این مرکز اقدام به تهیه تصاویری از این جنایت کرده است. به گفته این مرکز به دنبال اینکه "عبدالفتاح الشریف" و "رمزی القصراوی" بنا به ادعای صهیونیست ها، با چاقو به یک سرباز اسرائیلی حمله کردند، نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی به سوی آنها شلیک کردند که در نتیجه آن، "القصراوی" جان خود را از دست داد و "الشریف" زخمی شد.
در یک ویدئو، این دو جوان فلسطینی نقش بر زمین به چشم می خورند که سربازان و شهرک نشینان صهیونیست در اطراف آنها حضور دارند و هیچ توجهی به آنها نمی کنند. حتی نیروهای امدادی صهیونیست نیز در حال کمک به سرباز زخمی اسرائیلی است که بر روی برانکارد نشسته است.
در این ویدئو صدای افرادی به گوش می رسد که به زبان عبری صحبت می کنند. یکی از افراد حاضر در آن صحنه می گوید: گوش کن! این سگ، هنوز زنده است. مهندس! به سرش شلیک کن. حقش است.
همچنین یک سرباز مدتی با سرباز دیگری حرف می زند و سپس سلاحش را برمی دارد و به طرف الشریف می رود و پس از دور شدن دو سرباز دیگر، از فاصله کمی به سر این جوان فلسطینی شلیک می کند.
در ویدئوی دیگری که در پایگاههای اجتماعی منتشر شده است یک سرباز اسرائیلی پیکر القصراوی را با پا لگد و زیر و رو می کند.
"عماد ابوشمسیه" گزارشگر داوطلب مرکز حقوق بشر سرزمین های اشغالی طی یک تماس تلفنی به دیده بان حقوق بشر اظهار داشت: نیروهای اشغالگر، در زمان این جنایت و همچنین پس از آن، وی را تهدید کردند و دو بار از یک شماره مسدود با وی تماس گرفته شده است. اما وی مفهوم پیام را درک نکرده است.
این فعال فلسطینی تصریح کرد: نگران جان خودم هستم و فرزندانم نیز ترسیده اند. به همین دلیل به آنها اجازه نمی دهم از منزل خارج شوند. حتی از پیاده روی در خیابان نیز می ترسم.
از سوی دیگر، دیده بان حقوق بشر، خواستار تحقیق شفاف درباره این جنایت و پیگرد و مجازات سربازان عامل شهادت "الشریف" و همچنین تحقیق درباره شهادت "القصراوی" شد.

216-9

پربیننده ترین خبرها