عفو بین الملل بازهم ازقطر انتقاد کرد

عفو بین الملل بازهم ازقطر انتقاد کرد
پنج‌شنبه 12 فروردين 1395 - 07:49

سازمان عفو بین الملل با انتشار گزارشی اعلام کرد: بیش از 100 کارگر مهاجر که در ساخت ورزشگاههای مسابقات فوتبال جام جهانی 2022 قطر مشارکت دارند ، از سوء استفاده آشکار از جمله کار اجباری رنج می برند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این اولین بار است که این سازمان مدافع حقوق بشر مستقر در لندن، چنین اتهامات خاصی را علیه قطر در مورد کارگران خارجی کارگاه های ساختمانی مربوط به رقابت های جام جهانی مطرح می کند.
کمیته عالی قطر برای نظارت بر جام جهانی 2022، در بیانیه ای از گزارش روز پنجشنبه سازمان عفو بین الملل انتقاد و اعلام کرد که این اظهارات یک تصویر گمراه کننده از ماجرا ارائه می کند.
سازمان عفو بین الملل اعلام کرده است که کارگران ورزشگاه بین المللی خلیفه، قربانی کار اجباری هستند. قرار است رقابت های جام جهانی دو و میدانی در سال 2019 نیز در این ورزشگاه برگزار شود.
این منبع افزود: شرکت هایی که این کارگران را به خدمت گرفته اند در مورد حقوق آنها دروغ می گویند و یا ماه ها حقوق آنها را پرداخت نکرده اند و کارگران را در اردوگاه های نامناسب و کثیف اسکان داده اند.
پس از زمین لرزه مرگبار نپال در آوریل 2015 ، به هفت کارگر اجازه داده نشده است برای کمک به خانواده های خود بازگردند. مصطفی قدری از مسئولان عفو بین الملل خاطرنشان کرد، این جام جهانی مبتنی بر استثمار است.
این گزارش تحت عنوان چهره زشت از این بازی زیبا به انتقادات بین المللی علیه قطر دامن می زند و فشارها را بر فدراسیون بین الملل فوتبال، فیفا و جیانی اینفانتینو رییس جدید آن ، در مورد موضوعات مربوط به حقوق بشر می افزاید.
عفو بین الملل اعلام کرد: در مورد یک دوره یک ساله تا فوریه 2016 تحقیق و با 234 نفر گفتگو کرده است که بیشتر آنها بنگلادشی، هندی و نپالی بودند. 228 نفر از این افراد گفتند که حقوقشان کمتر از میزانی است که پیش از رفتن به قطر وعده داده شده بود.
همچنین بر اساس این گزارش گذرنامه بسیاری از این افراد بر خلاف قانون قطر، توقیف شده است.

بیش از صدها هزار کارگر خارجی که بیشتر آنها از کشورهای آسیایی برای کار به قطر مهاجرت کرده اند، مشغول آماده سازی و احداث تاسیسات زیربنایی برای جام جهانی 2022 دوحه هستند.

از مدت ها پیش رفتار غیرانسانی قطری ها با کارگران مهاجر و نقض بارز حقوق بشر باعث شده دولت دوحه و کارگران مهاجر در این کشور زیر ذره بین سازمان های حقوقی و رسانه های گروهی قرار بگیرند. 
211-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها