العبادی امروز وزرای جدید را معرفی می کند

العبادی امروز وزرای جدید را معرفی می کند
پنج‌شنبه 12 فروردين 1395 - 12:05

نخست وزیر عراق اعلام کرد که امروز اسامی وزرای جدید کابینه را با هدف مبارزه با فساد به پارلمان این کشور تقدیم می کند.

به گزارش روز پنجشنبه پایگاه خبری شبکه العالم، با پایان مهلت پارلمان عراق به نخست وزیر این کشور برای معرفی وزرای جدید کابینه و بر اساس اخباری که به بیرون درز کرده است، تغییرات مورد نظر حیدر العبادی شش تا هشت وزارتخانه شامل دادگستری، بازرگانی، منابع آبی، بهداشت و حمل و نقل را در بر خواهد گرفت.

پارلمان عراق به حیدرالعبادی تا امروز (پنج شنبه) مهلت داده بود تا وزرای پیشنهادی خود را معرفی کند.

دفتر اطلاع رسانی نخست وزیر عراق با انتشار بیانیه ای پیش از این هم اعلام کرده بود که در چارچوب تغییرات مورد نظر، فهرستی از اسامی اولین گروه از وزرا را تقدیم پارلمان خواهد کرد.
در این بیانیه آمده است که العبادی عزم خود را برای ترمیم کابینه و اصلاح فراگیر جزم کرده است. این بیانیه همچنین خاطرنشان کرده است که پارلمان باید تکلیف خود را برای اجرای اصلاحات از جمله ترمیم کابینه آن گونه که ملت انتظار دارند، روشن کند.
سلیم الجبوری، رئیس پارلمان عراق، در اظهاراتی روز چهارشنبه گفته بود حیدر العبادی فقط دو راه پیش رو دارد یا باید طرح مناسب و درخوری را برای تشکیل کابینه (جدید) ارائه دهد یا دولت تکنوکرات تشکیل دهد.
از سوی دیگر شورای رهبری ائتلاف ملی نیز برای بررسی آخرین تحولات سیاسی تشکیل جلسه داد. ائتلاف نیروهای عراقی نیز از طرح شروطی برای دادن رأی اعتماد به فهرست مزبور خبر داد یکی از شروط این ائتلاف این است که تغییرات، باید فراگیر باشد. این ائتلاف تهدید کرد که چنانچه شروط مورد نظرش محقق نشود موضع دیگری اتخاذ خواهد کرد که آن را بعدا اعلام می کند.
در شمال عراق هم فراکسیونهای کردستانی مخالفت خود را با هر گونه نقض حقوق کردها در عراق به اسم اصلاحات اعلام کرد.
العبادی از پارلمان عراق خواسته بود توضیحات روشنی درباره مکانیسم انتصاب سیاستمداران عضو احزاب یا تکنوکراتهای مستقل در کابینه جدید که به منظور مبارزه با فساد تشکیل می شود، ارائه دهد.
وی در این خصوص گفت: پارلمان باید موضع و انتظارات خود را از نخست وزیر به وضوح مشخص کند؛ آیا باید وزرا از میان فراکسیونها و گروههای سیاسی معرفی شوند یا افراد تکنوکرات و مستقل، خارج از گروههای سیاسی و سهمیه ها انتخاب شوند؟

208 ـ 211-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها