اسد: عربستان و ترکیه همچنان حامی تروریسم هستند

اسد: عربستان و ترکیه همچنان حامی تروریسم هستند
پنج‌شنبه 12 فروردين 1395 - 16:11

رئیس جمهور سوریه با اشاره به ادامه حمایت عربستان و ترکیه از تروریسم، تأکید کرد که هیچ تغییری در ارزیابی های دمشق و مسکو درخصوص گروه های تروریستی صورت نگرفته است.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "بشار اسد" در بخش دوم مصاحبه با خبرگزاری های "ریا نووستی" و "اسپوتنیک" روسیه گفت: مذاکرات بین دو طرف روسی و آمریکایی برای مشخص کردن طرفهای تروریستی انجام شد ولی توافق کاملی در این زمینه صورت نگرفت.
وی افزود: از نظر ما و طرف روس هیچ تغییری در زمینه ارزیابی خود درباره گروه های تروریستی نداده‌ایم.
اسد تأکید کرد: معتقدم که مهمترین مسأله اکنون تسریع فرایند آشتی و ارتباط با عناصر مسلحی است که می‌خواهند سلاح خود را زمین بگذارند. اصول کلی ما به عنوان دولت جذب هر فرد مسلحی است که می خواهد سلاح خود را زمین بگذارد؛ هدف ما بازگرداندن امور به وضعیت طبیعی و حفظ جان شهروندان سوری است.

* اگر پوتین به تروریستها کمک می کرد، تشویق می‌شد 
بشار اسد خاطرنشان کرد: ناراحتی برخی طرفها از حضور روسیه (در سوریه)، به دلیل مبارزه این کشور با تروریسم است، اگر پوتین تصمیم می گرفت برای کمک به تروریستها نیروهایش را اعزام کند، او را تشویق می کردند.
بشار اسد گفت: مشکل با غربی‌ها این است که آنان نمی‌خواهند روسیه در صحنه سیاسی، نظامی و یا اقتصادی بین المللی حضور داشته باشد.
وی افزود: هر اقدام روسیه که باعث می شود این کشور به جایگاه واقعی خود به عنوان قدرت بزرگ طراز اول دست یابد -نه قدرت درجه دوم که آمریکایی ها برای روسیه می خواهند- کشورهای غربی را به صورت کلی ناراحت می کند.
بشار اسد حضور نیروهای روسیه در سوریه را با تلاشهای فعلی مبارزه با تروریسم و اوضاع آتی ژئوسیاسی دنیا مرتبط دانست.

بشار اسد تأکید کرد: هیچکدام از مردم سوریه خواستار توقف حمایت روسیه در حال و یا آینده نیستند.

* با انتخابات ریاست جمهوری مشکلی نداریم

بشار اسد انتخابات زودهنگام را نیز مرتبط به خواست و اراده مردم سوریه دانست و گفت: اگر چنین تمایلی وجود داشته باشد ما با اصل این موضوع مشکلی نداریم، بهتر این است که مردم سوریه رئیس جمهور را انتخاب کنند و این کار از طریق پارلمان انجام نشود، تا فرایند انتخاب رئیس جمهور بیشتر از تأثیرات گروه های سیاسی دور باشد.

وی خاطرنشان کرد، پس از 5 سال جنگ با تروریستها و اقدامات برای نابود کردن دولت سوریه، برگزاری انتخابات پارلمانی باعث تقویت دولت و نظام سوریه می شود و شمار بیشتر نامزدها در مقایسه با انتخابات سابق بیانگر پایبندی سوری‌ها به قانون اساسی و تمایلشان به حمایت و تقویت مشروعیت دولت و قانون اساسی است.

بشار اسد، فرایند آتش بس در سوریه را تا حدی خوب و حتی بهتر از بعضی پیش بینی‌ها توصیف کرد و گفت: برخی انتظار داشتند که آتش بس شکست بخورد، ولی ما می‌توانیم بگوییم که موفقیت این آتش بس خوب بوده و یا کمی بیشتر از خوب بوده است.

* ادعای نیروهای صلح سازمان ملل در سوریه غیرواقعی است
بشار اسد در پاسخ به سؤالی درباره نیروهای صلح سازمان ملل متحد و اینکه آیا دولت سوریه آماده استقبال از آنها برای افزایش ثبات و پایداری آشتی است، اظهار داشت: این موضوع واقعیت ندارد زیرا اعزام چنین نیروهایی مبتنی بر توافقنامه‌های بین المللی است. این توافقنامه‌ها از سوی دولتها تصویب می‌شوند اما این کشورها کدام هستند، در وضعیت کنونی چنین کشورهایی وجود ندارند.
بشار اسد افزود: در اینجا فقط دولت سوریه به عنوان یک طرف وجود دارد و طرف مقابل دولت نیست، بلکه از گروه های تروریستی تشکیل شده است.
* آیا سازمان ملل با تروریستها توافق می‌کند؟!
بشار اسد اظهار داشت: آیا سازمان ملل متحد می تواند با گروه های تروریستی توافق امضا کند؟ این سخن کاملا غیرمنطقی است. حتی اگر بخواهند چنین کاری انجام دهند، این گروه ها چه هستند ... شما از باندهایی صحبت می کنید که در حال پیدایش و نابودی هستند و برخی هم با یکدیگر ادغام و گاهی تقسیم می‌شوند.
بشار اسد گفت: پس از 6 ماه از ورود روسیه به صحنه سوریه، گروه‌های تروریستی و به ویژه داعش در حال عقب نشینی هستند و واقعیت از آن حکایت دارد که روسها به موفقیت بزرگی دست یافتند.
* ترکیه و عربستان همچنان از تروریسم حمایت می کنند
وی تأکید کرد: با نیروهای روس در کاهش خطر تروریسم موفق شدیم، ولی تروریسم همچنان قوی است و هنوز داوطلبانی از خارج به سوریه می آیند و ترکیه و عربستان همچنان از تروریسم حمایت می کنند.
رئیس جمهور سوریه افزود: ترکیه و عربستان از نخستین هفته ها و یا ماه های آغاز جنگ علیه سوریه همه خطوط قرمز را زیر پا گذاشتند و همه اقدامات آنان از آغاز خصمانه به شمار می آید، این اقدامات خصمانه، به صورت سیاسی و یا نظامی از طریق حمایت از تروریستها و تسلیح آنها صورت گرفته است و بعضی اوقات این اقدامات خصمانه به صورت مستقیم از طریق آتش توپخانه و یا تجاوزهای نظامی بوده است.
* اردوغان به صورت مستقیم به تروریستها کمک می کند
بشار اسد درباره اقدامات اردوغان رئیس جمهور ترکیه اظهار داشت: وی در درجه نخست از تروریستها به صورت مستقیم حمایت می‌کند و به آنان اجازه می‌دهد داخل اراضی ترکیه تردد کنند و یا با تانکهای خود مانور دهند .. وی به آنها از طریق عربستان سعود و قطر کمک مالی می کند، و نفت سرقت شده داعش را می فروشد.
اسد افزود: ترکیه همچنین با آتش توپخانه خود ارتش سوریه را هدف قرار می دهد تا از تروریستها حمایت کند.
اسد خاطرنشان کرد: اردوغان تروریستهای ترکیه ای را برای جنگیدن در کنار دیگر تروریستها به سوریه می فرستد و این موضوع همچنان ادامه دارد.
رئیس جمهور سوریه گفت: تعرض به هواپیمای روس در حریم هوایی سوریه، اقدامی خصمانه علیه سوریه به شمار می آید زیرا آن هواپیما در حریم هوایی ما و در منطقه تحت حاکمیت سوریه بود. همه این اقدامات از آغاز وجود داشت و در کنار آنها اظهارات (اردوغان) دخالت در امور داخلی بوده است.
بشار اسد تأکید کرد: همه اقدامات اردوغان، تجاوزگری به معنی کامل کلمه است و ما می توانیم بگوییم که ما از مدتها قبل صبر و امید خود را برای تغییر این فرد از دست داده‌ایم.
* جنگ با اردوغان و عربستان از طریق هدف قرار دادن تروریستها
بشار اسد خاطرنشان کرد: ولی امروز جنگ علیه اردوغان و عربستان از طریق هدف قرار دادن تروریستها است. ارتش اردوغان همان تروریستهایی هستند که امروز در سوریه در حال جنگ هستند،  بنابراین وقتی این تروریستها را هدف قرار دهید، به صورت مستقیم در حال شکست دادن اردوغان هستید.

 

پربیننده ترین خبرها