عفو بین‌الملل: قطر برای جام جهانی مناسب نیست

عفو بین‌الملل: قطر برای جام جهانی مناسب نیست
شنبه 14 فروردين 1395 - 13:16

سازمان عفو بین الملل، قطر را برای میزبانی جام جهانی فوتبال 2022، نامناسب دانست.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، سازمان عفو بین الملل با اعلام این موضوع در گزارشی تأکید کرد، کارگرانی که برای ساختن مجموعۀ ورزشی خلیفه از کشورهای دیگر به قطر آورده شده اند، در وضعیت بیگاری قرار دارند و حقوق آنان نقض می شود.

سازمان عفو بین الملل با تاکید بر این موضوع، از فدراسیون بین المللی فوتبال "فیفا" خواست، پیش از آن که دیر شود، اقدامات لازم را در این خصوص اتخاذ کند.

کارشناسان سازمان عفو بین‌الملل پیش بینی می‌کنند که شمار کارگران خارجی برای ساخت تأسیسات ورزشی جام جهانی ۲۰۲۲ در قطر طی دو سال آینده 10 برابر شده و به ۳۶ هزار نفر افزایش یابد.
۹۰ درصد کارگران مهاجر کنونی در قطر از کشورهای آسیای جنوبی نظیر بنگلادش، هند و نپال می‌آیند.

گفته می‌شود که دلالانی نابکار این کارگران را با وعده‌های کلان فریب داده و از آنان نیز برای "خدمات کاریابی" مبلغی بین ۵۰۰ تا ۴۳۰۰ دلار مطالبه می‌کنند.

گزارش عفو بین‌الملل درباره استثمار کارگران مهاجر در قطر که تحت عنوان "چهرۀ زشت یک بازی زیبا" منتشر شده، از نقض سازمان یافتۀ حقوق بشر در ارتباط با این کارگران در قطر حکایت دارد.

۲۳۴ تن از کارگرانی که برای ساخت تأسیسات ورزشی جام جهانی ۲۰۲۲ به کار گرفته ‌شده‌اند، به عفو بین‌الملل گفته‌اند که مقامات قطری گذرنامه‌های آنان را ضبط کرده‌اند تا آنان نتوانند پیش از پایان قراردادشان قطر را ترک کنند.

در گزارش عفو بین‌الملل همچنین آمده است که کارگران گاه تا هفت ماه چشم‌انتظار دریافت دستمزد خود هستند. در صورت اعتراض آنان نیز این خطر وجود دارد که مقامات قطر بدون پرداخت حقوق آنان را از این کشور اخراج کنند.

عفو بین‌الملل تاکنون بارها از وضعیت کارگران مهاجر در قطر انتقاد کرده است. به گفته مسئولان این سازمان حقوق بشری، دولت قطر علیرغم تمامی هشدارها و انتقادها تلاش چندانی برای بهبود وضعیت کارگران نکرده است.

205-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها