السفیر:

علل تمایل ریاض به مذاکره درباره یمن

علل تمایل ریاض به مذاکره درباره یمن
شنبه 14 فروردين 1395 - 14:27

روزنامه السفیر در گزارشی تحلیلی به بررسی علل تمایل مسئولان سعودی برای مذکره با انصار الله یمن برای پایان دادن به جنگ علیه این کشور پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، روزنامه السفیر چاپ لبنان امروز (شنبه) نوشت: درحالی که هنوز سرنوشت مذاکرات فراگیر بین طرف های یمنی در هجدهم ماه جاری میلادی در کویت مبهم است، هیئتی از جنبش انصار الله و حزب کنکره خلق کل یمن و احزاب دیگر یمنی چند روز پیش سفری به بیروت داشت و با شماری از مسئولان بلندپایه ذیربط در اوضاع منطقه و پرونده یمن ملاقات کرد.

یک عضو بارز این هیئت در گفت وگو با روزنامه السفیر درباره اوضاع یمن و مذاکرات جاری در مرز عربستان و یمن و بین نظامیان و سیاستمداران سعودی و تیمی از جنبش انصار الله سخن گفت، نتیجه این مذاکرات در هفته های گذشته، آرامش مرزی و تبادل اسیران بین دوطرف بود.

وی از "ورود قاطع روسیه به خط بحران یمن خبر داد که امید می رود به نتایجی در راستای توقف جنگ منجر شود".

این منبع دلایلی را که باعث شد تا عربستان به منطق مذاکره تن دهد، تشریح کرد که بارزترین آنها به شرح زیر است:

- فشار روسیه و نه آمریکا. همگان معتقدند که آمریکا فشار می آورد اما واقعیت این است که آمریکا تاجر جنگ است و به دنبال آن است که بر کل منطقه سلطه یابد؛ خواه جنگی در بگیرد یا نه؛ درحالی روسیه می خواهد که جای پای ثابتی در منطقه داشته باشد.

- تغییر نقشه سیطره در جنوب یمن بعد از خروج انصار الله از استانهای جنوبی در تابستان گذشته. در آن زمان، عربستان فکر می کرد که می تواند بر همه چیز سلطه یابد اما ساکنان مناطق جنوبی یمن با گسترش القاعده و داعش مواجه شدند و گروه القاعده جلوی چشم ائتلاف سعودی بر ساحل جنوبی به طور کامل مسلط شد.

- اختلاف بین کشورهای شورای همکاری خلیج فارس درباره تروریستی دانستن حزب الله لبنان؛ به گونه ای که به طور قطع، کویت و عمان با این تصمیم فقط از با اکراه موافقت کردند.

- اختلافات داخلی بین دو جناح محمد بن نایف ولیعهد و محمد بن سلمان جانشین ولیعهد (که گفته می شود مهندس جنگ علیه یمن است) و نیز جلوگیری از برملا شدن این اختلاف زیر فشار آمریکا.

- اختلافات بین خالد بحاج نخست وزیر دست نشانده یمن و عبدربه منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری این کشور که مورد حمایت عربستان است. این وضعیت تاثیر زیادی بر حضور این دو نفر در جنوب یمن گذاشت. (آنها دوباره به مقر خود در ریاض بازگشتند).

- فشار موشکی ارتش یمن و کمیته های مردمی در عمق عربستان، که شدت آن از اواخر سال گذشته افزایش یافت.

- تهدید انصار الله به حمله به همۀ چیزهایی که از باب المندب عبور می کند و متعلق به عربستان است.

منبع یاد شده گفت: عربستان تمایل به مذاکره دارد. انصار الله بعد از شکست دو دور مذاکره گذشته با عزیمت به ژنو موافقت نکرده است و خواستار برگزاری مذاکره در یکی از کشورهای منطقه شده و به طور اصولی آمادگی خود را برای محافظت از این مذاکرات ابراز داشته است.

درهمین راستا، طرف سعودی امین العکیمی شیخ مشایخ منطقه بکیل اعزام کرد تا موضع عربستان برای مذاکره جهت تبادل اسرا را به آگاهی انصار الله برساند. انصار الله خواستار برگزاری مذاکرات در مرز بین دو کشور با مشارکت افسران دو طرف شد اما سعودی ها بر مشارکت سیاستمداران در راستای تاکید بر توسعه مذاکرات پافشاری کردند.

به گفته این منبع، انصار الله به طرح این سوال از سعودی ها مبادرت کرد که چه چیزی بیشتر از تبادل اسرا می خواند و پاسخ سعودیها این بود که آنها خواهان پایان جنگ براساس قطعنامه 2216 شورای امنیت با برخی اصلاحات هستند.

این منبع تصریح کرد: انصار الله بازگشت عبدربه منصور هادی به ریاست جمهوری را نمی پذیرد؛ درحالی که تاکید می کند که بازگشت بحاج باید مشروط به مرحله انتقالی تا زمان برگزاری انتخاباتی جدید باشد.

پربیننده ترین خبرها