روزنامه های غربی:

ماجراجویی بن سلمان و سال شرم آور عربستان

ماجراجویی بن سلمان و سال شرم آور عربستان
شنبه 14 فروردين 1395 - 15:02

اغلب روزنامه های غربی با بررسی عملکرد عربستان در حمله به یمن پس از گذشت یک سال، به اتفاق "محمد بن سلمان" (جانشین ولیعهد و وزیر دفاع سعودی) را مسؤول فاجعه انسانی و ناامنی و تقویت القاعده دانستند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه الاخبار لبنان، پس از گذشت یک سال از حمله عربستان به یمن، رسانه های غربی به وضوح به این نتیجه رسیده اند که عربستان نه فقط نتیجه ای از این جنگ به دست نیاورد بلکه یک فاجعه انسانی را در یمن رقم زد.
رسانه های غرب سؤالهایی را هم درباره ماهیت واقعی حمایت غرب از ائتلاف سعودی و نتایج این جنگ که گریبانگیر حامیان این تجاوز شده است مخصوصا با گسترش نفوذ گروههای افراطی در یمن مطرح می کنند.
روزنامه "لوموند" چاپ فرانسه در گزارشی که به مناسبت اولین سالگرد حمله عربستان به یمن منتشر کرده می نویسد ائتلاف تجاوز ریاض به یمن پس از دهها هزار حمله هوایی به این کشور، فقط توانست بخش کوچکی از اهداف این حمله را محقق کند.
این روزنامه در گزارش خود با عنوان "گرفتاری ارتش عربستان در باتلاق یمن"، تأکید می کند در این جنگی که سمبل سیاست خارجی کینه توزانه محمد بن سلمان، وزیر دفاع ماجراجوی عربستان شد ناتوانی های نیروی هوایی عربستان در شکست دادن دشمن به خوبی برملا شد.
این روزنامه فرانسوی زبان در ادامه مطلب به موضوع ناتوانی و ضعف مشهور خلبانان عربستان اشاره می کند که آموزش کافی ندیده اند. لوموند به نقل از یک دیپلمات غربی این جنگ را کاملا بیفایده و بیهوده توصیف می کند که نتیجه ای جز فقیرتر شدن ملت یمن و نفوذ گروههای مسلح افراطی در این کشور نداشت.
روزنامه "دیلی میل" چاپ انگلیس هم به نقل از شارل اشمیت، کارشناس مرکز مطالعات خاورمیانه می نویسد: "هنوز هیچ نشانه ای دال بر شکست حوثیها (انصارالله) مشاهده نشده است". وی می افزاید: "نیروهای حوثی و علی عبدالله صالح با وجه به شرایطی که داشتند از این آزمون سربلند بیرون آمدند آنها نه پوشش هوایی داشتند نه راههای امنی برای تجهز زرادخانه های جنگی خود".
روزنامه "ایندیپندنت" انگلیس هم به نوبه خود اوضاع یمن را به اوضاع سوریه تشبیه کرده و ماجراجویی بن سلمان را مسؤول این فجایع می داند.
این روزنامه با تحلیل و بررسی دیدگاه و نوع نگرش بن سلمان که این جنگ را حمله ای برق آسا و فعال برای بازگرداندن انصارالله به سرجایشان توصیف کرده بود، تأکید کرد که جانشین ولی عهد عربستان تصور می کرد که با پیروزی در این جنگ می تواند رقیب قدیمی خود یعنی محمد بن نایف، ولی عهد فعلی را از میدان به در کند و این جنگ از وی یک رهبر قدرتمند برای نسل جدید عربها می سازد.
این روزنامه نوشت: درک ادعای عربستان مبنی بر تحقق اهدافش در این جنگ دشوار است چرا که انصارالله همچنان صنعا و بخش عمده ای از شمال یمن را در اختیار دارند. این در حالی است که "القاعده" هم دستاوردهای قابل توجهی داشته است و در حال حاضر منطقه نفت خیز حضرموت را در اشغال خود دارد کما اینکه وجود داعش هم تهدیدی در یمن به حساب می آید.
روزنامه آمریکایی "نیویورک تایمز" هم با اشاره با سیاستهای واشنگتن در حمایت از تجاوزات عربستان می نویسد: حمله به یمن پس از گذشت یک سال، یک نمونه از نتایج خطرناک سیاستهای دولت اوباما در تشویق کشورهای خاورمیانه به توسعه نقش و عملکرد نظامی خود ست.
روزنامه امریکایی "لس انجلس تایمز" مقاله خانم ساره لیا ویتسون، مدیر اجرایی بخش خاورمیانه و شمال آفریقای "دیده بان حقوق بشر" را منتشر کرده است وی در این مقاله به بررسی سیاست یک بام و دو هوای دولت اوباما پرداخته است که از یک سوی حمله علیه بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را رهبری می کند و از سوی دیگر چشم خود را بر حمله عربستان به یمن و نقض قوانین جنگ در این کشور بسته است. ویتسون در این مقاله ماهیت حمایت امریکا و انگلیس از ریاض را همچنان سؤال برانگیز و پر از ابهام می داند.
سؤالی که در اینجا مطرح می شود این است که حال که آمریکا طبق اذعان خود در تعیین اهداف نظامی در یمن دست دارد آیا در حمله هوایی به بازار مستبأ در منطقه حجه در شمال یمن هم سهیم است؟ و آیا در حمله به درمانگاه وابسته به سازمان "پزشکان بدون مرز" که بارها در اکتبر گذشته توسط ائتلاف متجاوزان بمباران شده است، دست دارد؟
در این مقاله خاطرنشان شده است که عربستان در سال 2015 حداقل 20 میلیارد دلار از امریکا و 4.3 میلیارد دلار از انگلیس سلاح خریده است. امارات نیز که شریک رده اول عربستان در این جنگ بوده است، مقام چهارم را در میان خریداران سلاح در سال گذشته داشته است. این کشور در طول سال گذشته 1.09 میلیارد دلار از امریکا و 65.5 میلیون دلار از انگلیس سلاح خریده است.
روزنامه "گاردین"، چاپ انگلیس هم در سرمقاله چند روز قبل خود همین موضوع را مطرح کرده است. این روزنامه با عنوان "یک سال زندگی شرم آور" می نویسد امریکا، انگلیس و فرانسه با ادامه سیاست فروش سلاح به عربستان، با نادیده گرفتن جنایات این کشور در یمن، عملا در برخی جنایتهای آن دست داشته اند.
این روزنامه به افزایش نفوذ گروههای افراطی اشاره کرده می نویسد دخالت برخی دولتهای غربی دراین جنگ به این معناست که باید منتظر تبعات و پیامدهای مشترک آن هم باشند.
گاردین در این سرمقاله از کشورهای غربی می خواهد تا اوضاع بدتر از این نشده دست از حمایت تسلیحاتی از عربستان بردارند.
208-8

پربیننده ترین خبرها