تردید در موفقیت طرح ترکیه و اروپا درباره پناهجویان

تردید در موفقیت طرح ترکیه و اروپا درباره پناهجویان
يکشنبه 15 فروردين 1395 - 15:33

اتریش و سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر درباره موفقیت آمیز بودن طرح ترکیه و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی ابراز تردید کردند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، اتریش و سازمان‌های مدافع حقوق بشر دلایل متعددی را برای تردید خود در زمینه موفقیت آمیز بودن این توافق بیان کرده‌اند، و از مهم ترین این دلایل به این مساله اشاره کرده اند که ترکیه کشوری امن نیست وحقوق بشر درآن درمعرض خطر قرار دارد.
ترکیه برای ساختن مراکزی برای اقامت مهاجران که از یونان به آن جا انتقال داده می شوند، آماده می شود.
این اقدام درراستای اجرای توافق اتحادیه اروپا و آنکارا با هدف کنترل موج مهاجرت است که از فردا (دوشنبه) به اجرا درمی آید.
" هاینز فیشر" رئیس جمهوری اتریش روز شنبه در موفقیت آمیز بودن توافق ترکیه و اتحادیه اروپا برای جلوگیری از ورود پناهجویان به کشورهای اروپایی ابراز تردید کرد و اوضاع ترکیه درزمینه حقوق بشر را " بسیار دشوار" خواند.
فیشر در پاسخ به سوالی درباره رویکرد دولت ترکیه درقبال حقوق و آزادی ها به رادیو " اروپا  1 " گفت: "درحال حاضر ، مسائل متعددی درترکیه درحال انجام است و این امر برای من خوشایند نیست".
همچنین "ییتر ساترلاند" مشاور ویژه سازمان ملل درامور مهاجرت نیز درباره غیرقانونی بودن توافق ترکیه و اتحادیه اروپا به ویژه اینکه شامل اخراج جمعی بدون توجه به حقوق فردی برای کسی که ثابت شود آواره است، ابراز نگرانی کرد.
سازمان های غیردولتی به شدت با مفاد این توافق مخالف هستند و تاکید دارند که نمی توان ترکیه را کشوری امن برای آوارگان سوری دانست.
این سازمان ها همچنین ترکیه را به بازگرداندن اجباری صد پناهجوی سوری به کشورشان متهم می کنند.
خبرگزاری یونان تأکید کرد که حدود 750 مهاجر در فاصله روزهای دوشنبه تا چهارشنبه سوار بر دو کشتی یونانی جزیره لسبُس یونان را به سمت بندر دیکیلی ترکیه ترک خواهند کرد.
215-8

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها