اسد: دولتهای غربی قابل اعتماد نیستند

اسد: دولتهای غربی قابل اعتماد نیستند
يکشنبه 15 فروردين 1395 - 20:29

رئیس جمهور سوریه، پاکسازی کامل این کشور از وجود تروریستها را موضوعی غیرقابل مذاکره دانست و تأکید کرد، دولتهای غربی صادق نیستند و نمی توان برای حل مشکلات به آنها اعتماد کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم "بشار اسد" در مصاحبه با خبرگزاری‌های روسی "ریا نووستی" و "اسپوتنیک" گفت: مبارزه علیه تروریسم و کار سیاسی برای حل بحران، دو محور اساسی و مهمی هستند که نتایج آنها می‌تواند از سوریه و مردم این سرزمین حمایت کنند.
بشار اسد تأکید کرد: دولتهای غربی صادق نیستند، و سیاستهای آنان با اصول و قوانین بین المللی و سازمان ملل متحد بسیار فاصله دارد، به همین دلیل نمی توان در حل مشکلات به آنها اعتماد کرد.
* دلیل سکوت برخی کشورها درباره آزادسازی تدمر
اسد درباره عملیات بزرگ آزادسازی شهر تدمر از دست تروریستهای داعش، اظهار داشت: برخی در دنیا این خبر را دریافت کردند ولی نمی‌خواهند آن را باور کنند، پس از گذشت 2 روز از آزادسازی تدمر بعضی از کشورهای مرتبط با مبارزه علیه تروریسم یا اعضای ائتلاف ضد تروریسم آمریکا هنوز درخصوص آزادسازی تدمر موضع گیری نکرده اند.
وی افزود: هیچ اظهارنظری از سوی نظامهای فرانسه و انگلیس نشنیده ایم، و این امر دلایلی دارد.. اشغال تدمر به دست تروریستها از کمتر از یک سال قبل، بیانگر شکست ائتلاف و جدی نبودن آن در مبارزه با تروریسم و به ویژه داعش است؛ و آزادسازی تدمر با پشتیبانی روسیه، نشانه دیگری از جدی نبودن آنها است.
بشار اسد با بیان اینکه اراده سوری‌ها برای پاکسازی کشورشان از تروریسم قابل مذاکره نیست، تأکید کرد: هیچ گزینه‌ ای برای حمایت از سوریه بدون مبارزه با تروریسم وجود ندارد، و طبیعتا به همراه فرایند سیاسی ولی مبارزه با تروریسم یک بخش اساسی است.
بشار اسد گفت: ارتش و مردم سوریه برای پاکسازی کامل این کشور مصمم هستند.
* پشتیبانی روسیه، ایران و حزب الله بسیار مهم و فعال بوده است
رئیس جمهور سوریه با اشاره به پشتیبانی دوستان این کشور اظهار داشت: حمایت روسیه برای رسیدن به این نتیجه (پاکسازی سوریه از تروریسم) بسیار مهم و فعال بوده است، پشتیبانی دوستان در ایران و همچنین حزب الله نیز همینطور. علاوه بر این گروهای دیگری در سوریه هستند که در حال نبرد در کنار ارتش هستند.

* برنامه ارتش سوریه پس از آزادسازی تدمر
رئیس جمهور سوریه افزود: طبیعتا پس از آزادسازی تدمر باید به سوی مناطق اطراف آن حرکت کنیم که به مناطق شرقی مانند شهر دیرالزور منتهی می‌شود، در عین حال باید کار را به سوی شهر رقه که اکنون مقر اصلی تروریستهای داعش است، آغاز کنیم.
* امیدوارم در تاریخ اینگونه از بشار اسد یاد شود
بشار اسد در پاسخ به سؤالی درباره ارزیابی از نقش خودش در تاریخ سوریه گفت: می‌دانیم که در تاریخ مسائل بسیاری هستند که نادرست نوشته شده اند.. ولی اگر فرض کنیم که ارزیابی دقیق و صادقانه باشد، می توانم بگویم که تاریخ نگاران و مردم سوریه بهترین طرف برای ارزیابی هستند .. من نمی توانم خودم را ارزیابی کنم .. ولی می توانم امیدوار باشم که (در تاریخ) نخست، در جایگاه کسی باشم که از کشورش در برابر هجمۀ تروریستی بی سابقه‌ای محافظت کرد که تاریخ طی دهه‌ها و یا حتی قرنهای گذشته به اندازه آن شاهد وحشی گری نبوده است .. و دوم شخصی باشم که از منطقه محافظت کرد زیرا سوریه کشوری مهم در این منطقه است و اگر این کشور کاملا فرو بپاشد و گرفتار آشوب شود، هرج و مرج کل منطقه ما را فرا خواهد گرفت.. امیدوارم که در تاریخ اینگونه از من یاد شود.

 * توصیۀ مهم به کشورها
بشار اسد درپاسخ به این سؤال که به رئیس جمهوری که کشورش با مشکلی مشابه با سوریه مواجه شود، چه توصیه‌ای خواهد داشت، گفت: آرزو دارم که هیچ کشور و یا ملتی به مشکلاتی که سوریه به آن دچار شد، گرفتار نشود. ما با مشکلاتی غیرانسانی روبرو شدیم .. در دنیای امروز قانون بین الملل و اخلاق در کار سیاسی وجود ندارد و هر اتفاقی ممکن است در هر نقطه از دنیا روی دهد.
بشار اسد افزود: با توجه به تجربه‌ای که در سوریه داشتیم، تأکید می‌کنم که هرگونه تعصب جامعه را ویران می کند. در صورت بروز چنین بحرانی در هر کشوری، نخستین چیزی که هر مسؤولی باید بداند این است که این مردم هستند که از کشورشان محافظت می کنند، بنابراین اگر بخواهد اقدام مشخصی را برای حل بحران انجام دهد، باید این راه حل و یا روش مرتبط با خواست و تمایلات و تاریخ و آداب و رسوم مردمش باشد. راه حل از خارج امکان پذیر نیست.
وی تأکید کرد: ممکن است که دوستانی از خارج بیایند و کمک کنند، مانند روسیه و ایران که امروز در حال کمک به سوریه هستند، ولی اگر اراده ای در داخل نباشد و روابط خوبی بین دولت و مردم برقرار نباشد، هیچ راه حلی امکان پذیر نخواهد بود. این مهمترین درسی است که ما فرا گرفتیم.
بشار اسد گفت: ما از مدتها قبل فهمیده‌ایم که غرب صادق نیست .. دولتهای غربی صادق نیستند و سیاستهای آنها به دور از اصول و قوانین بین المللی و سازمان ملل متحد است و نمی‌توان در حل مشکلات به غرب اعتماد کرد.
بشار اسد تأکید کرد: هر اندازه که دوستان بهتری داشته باشید، حل مشکل سریعتر و با خسارتهای کمتر انجام خواهد شد، به همین دلیل هر مسؤولی باید کشورهای دوست را به درستی انتخاب کند تا در هنگام بحران در کنار (کشور) او بأیستند.

پربیننده ترین خبرها