افزایش کفر و بی دینی در میان عربستانی‌ها!

يکشنبه 15 فروردين 1395 - 22:03

عربستان (العالم) – پدیدۀ کفر و الحاد میان جوانان سعودی در سایۀ تناقض های فکری و فرهنگی موجود در عربستان،به شدت در حال گسترش است.

به گزارش روز یکشنبه شبکه خبری العالم، نشریۀ "سبق" چاپ عربستان از افزایش سفر شهروندان عربستانی به سرزمین های اشغالی پرده برداشت و نوشت که هم زمان با سفر پنهانی شخصیت های سیاسی و شاهزاده های خاندان حاکم به تل آویو و قدس اشغالی، سفر شهروندان سعودی نیز افزایش داشته و اغلب آنها ترجیح می دهند در اراضی اشغالی فلسطین مقیم شوند.
مکۀ مکرمه و مدینۀ منوره که به نزول آیات قرآنی مشرف هستند، در قرن های گذشته موطن اصلی دین اسلام بودند اما این روزها کشور عربستان سعودی در میان 54 کشور اسلامی رتبۀ نخست ملحدین را از آن خود کرده است.
این آماری است که آکادمی بین المللی "گالوپ" واقع در سوئیس آن را منتشر کرده و نشان می دهد که بین 5 تا 9 درصد از مجموع ساکنان عربستان بی دین هستند که این میزان شبیه آمار مربوط به آمریکا و بعضی کشورهای اتحادیه اروپا مانند بلژیک است.
اما چه عواملی باعث ایجاد این تغییر خطرناک در کشوری که قبلۀ مسلمانان جهان در آن قرار دارد، شده است؟
نویسندگان و ناظران عربستانی عوامل متعددی را بر می شمرند که که مجموع آنها در دور شدن جوانان عربستانی از دین مؤثر بوده است. این جوانان حقایق مهمی را دریافته اند از جمله آنها می توان به این موارد اشاره کرد:
- سیاست های حکومتی آل سعود که با همکاری وهابیون باعث تخریب وجهه دین اسلام شده است.
- مسؤولیت حکومت سعودی و تفکر وهابیت در انتشار تکفیر، قتل و ویرانی ملت ها.
- تناقض میان توصیه های مقامات سعودی و رفتار آنان، چنان که جوانان با جزئی ترین بهانه ها مانند پوشیدن شلوار و مدل دادن به موها تحت پیگرد قرار می گیرند اما حکومت میلیاردها دلار برای شبکه های ماهواره ای در خارج از کشور هزینه می کند که فساد و بی بند و باری را رواج می دهند، و به هیچ ارزش دینی مقید نیستند.

- رسوایی های معروف شاهزادگان سعودی در کشورهای غربی و فقر و گرسنگی که برای جامعه سعودی به ارمغان آورده اند نیز بعد دیگری از این ماجراست.
- جمود فرهنگی و اجتماعی عربستان و سرکوب شدید آزادی های فردی نیز از دیگر عوامل رویگردانی جوانان از دین است.
مشکل به همین جا ختم نمی شود... گزارش های رسانه ای حاکی است تعدادی از جوانان عربستانی علاوه بر کفر و بی دینی، ملیت خود را رها کرده و برای ادامه زندگی به اراضی اشغالی رفته اند.
هشتگ "سعودی هایی که به تل آویو مهاجرت کرده اند" به سرعت و به صورت گسترده منتشر شده و واکنش های مختلفی در پی داشته است اما جوانان عربستانی این پدیده را کم اهمیت قلمداد کردند که نشانگر میزان بی توجهی آنان به قضیه است.
البته اهمیت این موضوع در نزد جوانان عربستانی و کاهش حساسیت آنان، بعد از سفرهای علنی برخی شخصیت های معروف سعودی به سرزمین های اشغالی کمتر هم شده است.
202 ـ 211-8

پربیننده ترین خبرها