رابطۀ میان حشیش مغربی و ترس جهانی از داعش!

رابطۀ میان حشیش مغربی و ترس جهانی از داعش!
دوشنبه 16 فروردين 1395 - 22:05

العالم - یک مورخ فرانسوی با اشاره به ارتباط تروریسم در اروپا و صادرات چندین تن "حشیش" به این قاره تأکید کرد: داعش در جنایات خود از شبکه‌های تروریستی برخاسته از مناطق فقیرنشین مغرب بهره می گیرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، "پییر ورمورین" مورخ فرانسوی و متخصص تاریخ منطقه مغرب عربی اخیرا در گفتگو با روزنامه "نوول آبزرور" گفت: گروه تروریستی داعش با بهره گیری از تجارت حشیش تولیدی در مناطق حاشیه ای مغرب، اقدام به ارعاب جهانیان می کند.
ورمورین که استاد تاریخ معاصر مغرب در دانشگاه پاریس است، در حاشیه رونمایی از کتاب جدید خود افزود: حملات مادرید در سال 2004 و حملات اخیر پاریس و بروکسل و سایر عملیات خونین دیگر، اکثرا توسط تروریست هایی برخاسته از مناطق حاشیه ای مغرب مانند "عبدالحمید اباعوض" و "صلاح عبدالسلام" انجام می گیرد.
به گفته این مورخ فرانسوی، روستاهای شمال مغرب از فقر رنج می برند و به حاشیه رانده شده اند و در طول قرن بیستم به علت جنگ های تحمیل شده از سوی استعمارگران، با خشونت شدیدی مواجه بوده اند. علاوه بر این، منطقه مذکور، ذاتا از نافرمانی رنج می برد، به طوری که ساکنان آن هنوز "محمد عبدالکریم الخطابی" نماد نافرمانی و استقلال طلبی را گرامی دارند.
این اندیشمند فرانسوی خاطرنشان کرد: مردم مناطق روستایی مغرب تحت فشار، محدودیت و تهدیدهای مختلف قرار دارند و این امر باعث شده تا صدها نفر از آنها به فرانسه و سپس به بلژیک، هلند و اسپانیا مهاجرت کنند.
به گفته ورمورین، یکی از ویژگی های مناطق روستایی مغرب، آزادی کشت شاهدانه یا حشیش در آنهاست و بدین ترتیب این منطقه به اصلی ترین بخش دنیا در زمینه تولید مواد مخدر تولید شده است و به علت مهاجرت شمار زیادی از ساکنان آن به اروپا و بحران اقتصادی دهه هشتاد قرن گذشته، شمار زیادی از این مهاجران به بزرگترین واردکنندگان و توزیع کنندگان مواد مخدر در سراسر اروپا تبدیل شده اند.
این تحلیل گر فرانسوی تصریح می کند، تجارت و توزیع مواد مخدر به یک صنعت واقعی تبدیل شده که سودهای کلانی برجای گذاشته است و از 40 سال پیش تاکنون مبلغ کل گردش مالی این تجارت را رقمی حدود 10 تا 12 میلیارد دلار در سال تشکیل می دهد و موارد فوق باعث تقویت گروههای افراطی شده است.
به گفته ورمورین، از دل شبکه های تروریستی در حال گسترشی که روش های حمل و استفاده از سلاح را یاد گرفته و نفوذ فراوانی کسب کرده اند، جریانی موسوم به "اسلامگرایی افراطی" به ویژه در بلژیک زاده شده و داعش از این وضعیت بسیار بهره برداری کرده است و دیدار میان افراطیون داعش و شبکه های تروریستی برخاسته از مناطق محروم و روستایی مغرب، به منزله بمب ویرانگری بود که باعث وقوع حملات خونین در اروپا شد.

7-  216- 201

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها