تشدید فشار بر لبنانی‌ها اینبار از طریق ماهواره!

تشدید فشار بر لبنانی‌ها اینبار از طریق ماهواره!
چهارشنبه 18 فروردين 1395 - 11:25

شرکت ماهواره ای مصری نایل ست، در راستای سیاستهای سعودی برای تحت فشار قرار دادن حزب الله لبنان و مقاومت، پخش برنامه های شبکه های تلویزیونی المنار، الجدید، ان بی ان و تلویزیون لبنان را متوقف کرد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از روزنامه اینترنتی "رأی الیوم"، بینندگان لبنانی از امروز (چهارشنبه) دیگر قادر به مشاهده اکثر شبکه های تلویزیونی خود روی ماهواره نایل ست نخواهند بود.
این توقف پخش برنامه ها، شامل شبکه های المنار، الجدید، ان بی ان و تلویزیون لبنان شده است.

به نظر می رسد که توقف پخش این شبکه های تلویزیونی لبنانی در ماهواره نایل ست در راستای مجموعه تصممیاتی است که پیشتر در زمینه رسانه ای علیه لبنان گرفته شده است، زیرا پیش از این شرکت ماهواره ای عرب ست پخش برنامه های تعدادی از شبکه های لبنانی را روی این ماهواره متوقف کرده، و دفاتر دو شبکه تلویزیونی سعودی العربیه و الحدث در لبنان بسته شد. 

پس از آن بحران انتشار یک کاریکاتور اهانت آمیز به لبنان در روزنامه الشرق الاوسط سعودی بحران آفرین شد، و باعث ورود خشمگین معترضان لبنانی به دفتر این روزنامه در مرکز بیروت شد.

تصمیم شرکت مصری نایل ست برای توقف پخش برنامه های شبکه های یاد شده، در آستانه سفر سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی به قاهره صورت گرفت.

تحلیلگران این اقدام را در راستای مجموعه اقدامات عربستان علیه محور مقاومت و رسانه های آن و به منظور تلاش برای کاستن از قدرت تاثیر گذاری این رسانه ها در جهان عرب و بیان حقایق توسط آنها می دانند.

شرکت های ماهواره ای نایل ست و عرب ست مدتی پیش از آغاز انقلابها در کشورهای عربی و بیداری اسلامی، از ترس تأثیرگذاری شبکه خبری العالم بر افکار عمومی در جهان اسلام، زیر فشارهای عربستان پخش برنامه های این شبکه را از ماهواره های خود متوقف کردند.

در همین حال، خبرگزاری دولتی لبنان اعلام کرد: اداره شرکت ماهواره ای نایل ست به وزارت ارتباطات لبنان لزوم توقف پخش برنامه های شبکه المنار از این ماهواره از ساعت هشت صبح روز پنجم آوریل جاری را ابلاغ کرده است.
اداره شرکت ماهواره ای نایل ست علت این امر را به زعم خود "اقدام المنار در نقض توافق با این شرکت و پخش برنامه های طایفه ای و فتنه انگیز" دانسته است.
دولت سعودی سایت شبکه تلویزیونی المنار لبنان در اینترنت را بعد از سخنرانی سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان علیه ریاض درپی اعدام آیت الله شیخ نمر باقر النمر روحانی بارز شیعه عربستان، فیلتر کرد.
شرکت ماهواره ای عرب ست بعد از فاجعه منی شبکه المنار را در کنار شبکه المیادین از ماهواره های خود حذف کرد. این شرکت سپس اعلام کرد که مرکز خود را از لبنان به اردن منتقل می کند.

"قاسم سوید" مدیرکل شبکه "ان بی ان" در تماس تلفنی با روزنامه لبنانی "السفیر" گفت که این شبکه فقط از ماهواره نایل ست پخش میشد و این اقدام خسارتهای فراوانی را به شبکه وارد می کند.
"ابراهیم فرحات" مدیرکل شبکه المنار نیز با خودداری از اظهارنظر درخصوص توقف پخش این شبکه از نایل ست به خاطر مذاکرات با طرف مصری، تأکید کرد که در صورت اجرایی شدن این تصمیم، پخش المنار از طریق ماهواره های دیگر ادامه می‌یابد.
"رمزی جریج" وزیر اطلاع رسانی لبنان هم به روزنامه السفیر گفت که تماس با مسؤولان نایل ست و همچنین سفیر مصر در لبنان برای اطلاع از دلیل این اقدام غافلگیر کننده در جریان است. وی با ابراز تعجب از اقدام نایل ست در مطلع کردن لبنان از این تصمیم 48 ساعت قبل از اجرای آن، تأکید کرد که همه کارهای لازم را برای حمایت از شبکه های لبنانی انجام خواهد داد.

 

پربیننده ترین خبرها