آیا آرامکو با چاههای نفت عربستان فروخته می شود؟

آیا آرامکو با چاههای نفت عربستان فروخته می شود؟
چهارشنبه 18 فروردين 1395 - 14:22

فرزند شاه سعودی از تصمیم عربستان برای فروش شرکت نفت آرامکو در بورس و امکان سرمایه گذاری خارجی درآن سخن گفت و حال این پرسش مطرح است که آیا آل سعود می خواهد این شرکت را با ذخایر نفتی عربستان به فروش برساند؟

به گزارش پایگاه خبری شبکه خبری العالم، عصام الزامل بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت سعودی رمال مطالبی را در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توییتر منتشر اما سپس آن را حذف کرد. وی نوشت: شرکت آرامکو با حوزه های نفتی زیر زمینی فروخته خواهد شد.

الزامل این مطلب را بعد از آن نوشت که محمد بن سلمان فرزند شاه و جانشین ولیعهد سعودی به شبکه خبرگزاری بلومبرگ آمریکا گفت: عربستان قصد دارد که شرکت آرامکو و تعدادی از شعب آن را در بازار سهام عرضه کند و درها به روی سرمایه گذاری خارجی در این زمینه باز است و راهبرد جدید آرامکو و توسعه بازار پتروشیمی متکی به نفت و خدمات مشتقات نفتی اعلام خواهد شد تا اینکه شرکت آرامکو از شرکت نفت و گاز به یک شرکت انرژی و سازنده تبدیل شود.

دولت سعودی در حال برنامه ریزی کردن برای تاسیس بزرگترین صندوق سرمایه گذاری دولتی در جهان با اندوخته دو تریلیون دلار است.

روزنامه ایندیپندنت نوشت: عربستان این صندوق سرمایه گذاری با فروش دارایی‌ ها از جمله شرکت آرامکو تاسیس خواهد داد.

الزامل که وبلاگنویس و نویسنده بخش اقتصادی مجله المونیتور آمریکا و روزنامه مکه مكرمه عربستان است، گفت: از خبر (تصمیم عربستان برای عرضه شرکت آرامکو در بازار بورس) روشن است که ارزش صندوق بعد از تحویل مالکیت آرامکو به این صندوق، 2 تریلون دلار خواهد بود و این امر نشان می دهد که همه چیز حتی مالکیت نفت زیر زمین نیز فروخته خواهد شد.

وی افزود: صرف نظر از بحث ها و سخنان ابهام آمیز، نفت متعلق به کل ملت است و تصمیم گیری در این زمینه (فروش نفت زیر زمین) باید تنها با موافقت همگان باشد.

الزامل درعین حال تصریح کرد: در نبود رسانه های آزاد برای بیان دیدگاه اقعی مردم، حتی همه پرسی عمومی برای گرفتن موافقت مردم به منظور فروش نفت نیز بی فایده خواهد بود لذا معتقدم که عدالت و منطق حکم نمی کند که نفت زیر زمین خود را در قراردادی تجاری در حال حاضر بفروشیم.

وی درباره گذشته و آینده نفت عربستان گفت: در 40 سال گذشته در متنوع کردن اقتصاد و ایجاد منبع جایگزین نفت شکست خوردیم و تاکنون منبع درآمد ما نفت است اما اگر همه نفت را اکنون بفروشیم و پول آن را بگیریم، بار دیگر در متنوع سازی اقتصاد شکست خواهیم خورد و 20 سال دیگر نه تنوع اقتصادی خواهیم داشت و نه نفت.

 

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها