ژنو ترکیه - اسرائیل: بندهای آشتی هنوز تکمیل نشده است!

ژنو ترکیه - اسرائیل: بندهای آشتی هنوز تکمیل نشده است!
چهارشنبه 18 فروردين 1395 - 15:01

ترکیه و رژیم صهیونیستی با وجود برخی روابط ها و دیدارهای مقامات دو طرف، همچنان در باره مساله محاصره نوار غزه، حضور فرماندهان حماس در آنکارا و حمله نظامیان اسراییلی به کشتی ترکیه ای کمکهای انسانی برای فلسطینیان، اختلاف نظر جدی دارند.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم به نقل ازروزنامه لبنانی السفیر، دولت ترکیه و رژیم صهیونیستی پس از عملیات تروریستی در استانبول و بلژیک، باوجود نشانه هایی که گفته می شد از نزدیک شدن دو طرف حکایت دارد، اما اختلافات آنان پس از واقعه کشتی کمک های انسانی مرمره و همچنین اصرار آنکارا در خصوص لغو محاصره غزه و از سوی دیگر خواست تل آویو در مورد اخراج فرماندهان جنبش حماس از ترکیه همچنان ادامه دارد.

خاطرنشان می شود که در حمله31 مِی 2010 اسرائیلی‌ها به کشتی ماوی مرمره، 9 فعال ترک‌تبار از جمله یک نوجوان امریکایی-ترکی کشته و حدود 50 نفر زخمی شدند. یک فعال ترک تبار دیگر نیز که در این حمله‌ زخمی شده بود بعد از سپری کردن چهار سال در کما جان باخت. این کاروان حامل کمک‌های بشردوستانه قصد داشت به منظور امدادرسانی به فلسطینی‌های ساکن نوار غزه، محاصره تحمیلی رژیم اسرائیل بر این منطقه فقیرنشین را بشکند.

با وجود اصرار آمریکا مبنی بر گفت وگوهای دو طرف برای یافتن راه حلهایی در خصوص حل اختلافات ترکیه و رژیم صهیونیستی، اختلافات آنان همچنان ادامه دارد.
ترکیه و رژیم صهیونیستی اخیرا نشستهای زیادی برگزار کرده و از پیشرفت مذاکرات نیز سخن گفته اند اما آشتی و سازشی که بسیار درباره تحقق آن سخن می گویند، هنوز دور از دسترس است.

رسانه های صهیونیستی نیز با اشاره به نشست فردا در ژنو، آن را حلقه مهمی در نزدیک شدن مواضع دو طرف می دانند.
روابط رژیم صهیونیستی و ترکیه که راهبردی توصیف می شد، پس از اقدام شش سال گذشته ارتش اسرائیل در حمله به کشتی مرمره که در صدد شکستن محاصره تحمیلی رژیم صهیونیستی به نوار غزه بود؛ به شدت بحرانی شد و به مرحله دشمنی رسید.

اصرار آمریکا برای دستیابی ترکیه و اسراییل به توافق

دو طرف به ویژه پس از اصرار آمریکا برای رسیدن به پیش نویس توافق درباره پرداخت خسارت به خانواده قربانیان ترکیه ای سرنشین کشتی کمک های انسانی "مرمره" و وضع قانونی برای لغو پیگرد قضایی صهیونیستهایی که در حمله به این کشتی دست داشتند از سوی ترکیه، با یکدیگر تماسهایی نیز برقرار کرده اند. 

اما بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، از امضای پیش نویس توافقنامه خودداری کرد و گفته می شود که وی نگران است مبادا غزه به جایگاهی برای ترکیه تبدیل شود که در صورت بروز این مساله نیز به برافروخته شدن خشم مصر و برخی گروههای اسرائیلی منجر خواهد شد.

نمایندگان ترکیه و اسراییل درصدد دستیابی به توافق
روزنامه صهیونیستی هاآرتص به نقل از مقامات این رژیم خاطرنشان کرد: درهفته های اخیر و پس از مذاکرات پیشین، یوسی چخنوفر، نماینده نخست وزیر رژیم صهیونیستی، و فریدون سینیرلولو، معاون وزیر خارجه ترکیه، چندین پیش نویس برای توافقنامه میان دو طرف رد و بدل کرده اند، اما پیش نویس نهایی مورد توافقی هنوز تصویب نشده است.

این روزنامه نوشت: دو موضوع اصلی که هنوز بدون راه حل باقی مانده یکی مربوط به درخواست اسرائیل در خصوص تعطیل کردن فعالیت مقر فرماندهی نظامی حماس در استانبول و دیگری نیز درخواست ترکیه مبنی بر شکستن محاصره نوار غزه از سوی اسراییل است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، هفته گذشته باردیگر مساله شکستن محاصره غزه را در سخنرانی خود در مرکز "پروکینگز" واشنگتن یادآوری کرد و گفت: شکستن محاصره نوار غزه برای ترکیه مهم است و آنکارا می تواند یک کشتی برای تولید برق بدانجا ارسال کند.

ترکیه جایگاه ویژه ای در غزه به دست نخواهد آورد

در همین خصوص یک مسئول اسرائیلی بلند پایه در گفت وگو با روزنامه هاآرتص خاطرنشان کرد: با وجود موافقت مشروط اسرائیل با فعالیت ترکیه مانند هر کشوری که تمایل به کمک به غزه دارد، ترکیه جایگاه ویژه ای در نوار غزه به دست نخواهد آورد.

این مسئول اسرائیلی گفت: مساله باقیمانده دیگر مربوط به ترتیب اقدامات پس از امضای توافقنامه صلح و آشتی است.

وی افزود: پس از بسته شدن همه پرونده هایی که درترکیه ضد سربازان و افسران ارتش اسرائیل باز شده، اسرائیل 20 میلیون دلار به صندوق خیریه ای پرداخت خواهد کرد که از آن به خانواده های ترکیه ای که در جریان حمله به کشتی مرمره کشته شدند، خسارت پرداخت شود.

گفتنی است پس از مکالمه نتانیاهو و عذرخواهی او از اردوغان اینگونه به نظر می رسید که دو طرف در آستانه آشتی هستند اما اکنون سه سال از آن مکالمه گذشته و نشانه های مثبت کنونی در روابط و اظهارات دو طرف نیز به هیچ وجه نمی تواند تضمینی برای آشتی باشد.

آمریکا نیز همواره بر رسیدن به توافق اصرار دارد زیرا تمایل دارد دو همپیمان نزدیک خود اسرائیل و ترکیه را به همکاری در خصوص تحولات منطقه و داعش در سوریه وادارد، جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا نیز آخرین نفری بود که به هنگام سفر به اسرائیل بار دیگر از این مساله سخن گفت.

 217 ـ 211-8

پربیننده ترین خبرها