گزارش اختصاصی العالم:

هشدار بهداشت جهانی درباره وخامت اوضاع یمن

شنبه 21 فروردين 1395 - 23:21

صنعا(العالم) ـ نماینده سازمان بهداشت جهانی اوضاع سلامت و بهداشت مردم یمن را بحرانی توصیف کرد و گفت که 28 درصد از مراکز درمانی در این کشور از زمان آغاز حمله ائتلاف سعودی ها غیرفعال شده اند.

"احمد شادول" در گفتگوی اختصاصی با برنامه "رأي وقضية" شبکه خبری العالم گفت که تقریبا از یک سال پیش و پس ازحمله به یمن اوضاع و نظام بهداشتی دراین کشور رو به وخامت نهاد و امروز به بدترین وضع رسیده است، از جمله در زمینه دارو، کادر پزشکی، محلول ها و ذخایر خون وغیره کمبود شدیدی به چشم  می خورد.

وی با بیان اینکه خارج شدن واردات دارو از دست بخش خصوصی، کمبود دارو و بالارفتن قیمت آن را تشدید کرد، توضیح داد که این امر سبب شد شاخه سازمان بهداشت جهانی در یمن تقریبا از چهارماه پیش هشدار دهد که ساختار بهداشتی - درمانی در این کشور در آستانه فروپاشی است.

شادول با اشاره به اینکه نظام سلامت در یمن قبل از شروع حمله نیز وضعیت مطلوبی نداشت، هشدارداد: به دلایلی از جمله مهاجرت شمار زیادی از کادر پزشکی و درمانی بسیاردشوار است که اوضاع حتی به دوره قبل از بحران بازگردد.

نماینده بهداشت جهانی درباره آماروارقام چند ماه قبل این سازمان درباره یمن، گفت: این ارقام بسیارهولناک است؛ بیش از 19 میلیون یمنی برابر با 80 درصد از ساکنان این کشوربه کمک نیاز دارند، همچنین 14 میلیون نفرمعادل حدود 50 درصد از مردم یمن، به خدمات بهداشتی و مراقبت های اولیه نیازمندند.

وی افزود: اگر وضعیت شیوع سوء تغذیه، نبود داروهای مناسب و کمبود مواد غذایی را به گزارش بهداشت و درمان مردم یمن بیافزاییم، می بینیم که اوضاع بسیار دشوار، هولناک و اسفبار است.

شادول تصریح کرد: تهیه دارو و محلول ها و ابزارهای پزشکی بسیار دشوار شده و بخش خصوصی دیگر آنها را وارد نمی کند؛ از این رو درتهیه آنها به سازمان بهداشت جهانی بیش از پیش تکیه می شود.

وی گفت: در این خصوص با چالشهای بسیاری از جمله حمایت مالی، ارسال و وارد کردن و سپس توزیع آن درداخل یمن مواجه هستیم. هزینه ارسال آنها از جیبوتی به داخل یمن هم نسبت به قبل از بحران سه برابر افزایش یافته است.

وی همچنین به شیوع بیماریهایی مانند کولیرا، مننژیت و تب دانگ در نقاط مختلف یمن اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در سال 2015 شیوع تب دانگ با ابتلای بیش از شش هزار نفر درعدن گزارش شد  و پس از چند ماه با آمار بیشتری درتعز مواجه شدیم.

نماینده سازمان بهداشت جهانی بابیان اینکه با وجود همه کمبود ها درمدت زمان اندک ولی با دشواری تب دانگ کنترل شد، افزود: آوارگی و نبود آب شرب مناسب سبب شد شهروندان وادار شوند آب را در انبارهای کوچک ذخیره کنند و همین  امر سبب تکثیر حامل و انتشار بیماری تب دانگ بود.

شادول با اشاره به اینکه زمستان گذشته شاهد شیوع بیماریهای دستگاه تنفسی بویژه نزد کودکان بودیم، یادآور شد: در تابستان مراقب هستیم موارد جدیدی از ابتلا به کولیرا و مننژیت دریمن بروز نکند.

210-9

پربیننده ترین خبرها