نامزد پیشین ریاست جمهوری مصر:

سیسی و ملک سلمان امضاهایشان را پس بگیرند

سیسی و ملک سلمان امضاهایشان را پس بگیرند
يکشنبه 22 فروردين 1395 - 20:26

العالم - بنیانگذار جریان مردمی و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت به موجب توافقنامه اول اکتبر 1906 بین دولت عثمانی و حکومت وقت مصر، جزیره های "تیران" و "صنافیر" بخش جدا نشدنی از خاک مصر هستند.

به گزارش روز یکشنبه پایگاه خبری شبکه العالم به نقل از سایت "وتو" حمدین صباحی، بنیانگذار جریان مردمی و نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر، در صفحه رسمی خود در فیسبوک نوشت: "حکومت مصر همواره حاکمیت خود را بر تمامیت ارضی اش از جمله این دو جزیره حتی در جریان منازعات عرب و رژیم صهیونیستی و اشغال (بخشی از خاک این کشور) اعمال کرده است. (درهمان زمان) طبق توافقهایی که در کمپ دیوید امضا شد حاکمیت مصر در سطح بین الملل بر این دو جزیره به رسمیت شناخته شد".
صباحی با اشاره به این مطلب از رئیس جمهوری مصر و پادشاه عربستان خواست توافقنامه امضا شده بین خود را باطل کنند. وی گفت که عربستان نباید از کمبودها و نیازهای مصر سوء استفاده کند کما این که حکومت مصر هم نباید به خاطر نیاز، به هر شرایطی تن بدهد.

عربستان حق مالکیت بر این دو جزیره را ندارد
صباحی در ادامه گفت: حکومت عربستان به عنوان یک حکومت قانونی در سال 1932 تأسیس شد به عبارت دیگر این کشور هیچگاه مالکیت و حاکمیتی بر این دو جزیره نداشته است و هر گونه ادعایی در مورد آنها باید مبتنی بر مدارک تاریخی و قانونی و واقعی باشد و طرح هر گونه ادعایی باید به طور جدی و احترام به حقایق بدون هیچ درگیری و زد و خورد دنبال شود.

طبق قانون اساسی، سیسی حق چشم پوشی از خاک مصر را ندارد
حمدین صباحی افزود رئیس جمهوری مصر طبق ماده اول و 151 قانون اساسی حق چشم پوشی از (ذره ای از) خاک کشور را ندارد. در بند آخر از این ماده آمده است که در هر حال امضای هر نوع معاهده ای خلاف احکام قانون اساسی یا هر معاهده ای که مستلزم چشم پوشی از بخشی از خاک کشور باشد، جایز نیست.
وی گفت: اینجا قانون اساسی حرف آخر را زده است، چشم پوشی از هر بخش از خاک کشور باطل است حتی اگر با موافقت تمام اعضای پارلمان یا انجام همه پرسی صورت گیرد. پارلمان یا همه پرسی هیچ قدرتی در مقابل احکام قانون اساسی ندارند و هر چیزی که خلاف قانون اساسی باشد باطل است.

لزوم پرهیز از بحران قانون اساسی
حمدین صباحی در پایان خاطرنشان کرد، برای این که مصر دستخوش بحران تخلف از قانون اساسی نشود و از ایجاد بحران در روابط با سعودیها هم پرهیز شود از رئیس جمهور مصر و پادشاه عربستان می خواهم امضاهای خود را پس گرفته و به منظور حفظ حقوق همسایگی و پرهیز از بروز شبهه، توافق ترسیم مرزهای دریایی بین دو کشور را کأن لم یکن تلقی کنند.
وی تأکید کرد که عربستان نباید از نیازمندی مصر سوء استفاده کند و مصر هم نباید چنین وانمود کند که تحت فشار نیازمندی ها، در مقابل هر سوء استفاده ای تسلیم می شود.

208-211-9

پربیننده ترین خبرها